Regulowany drążek panharda

Wszystko co ma poprawić albo zepsuć fabryczną konfigurację
takijedenkuba
Posty: 1750
Rejestracja: 01 października 2014, 22:24
Lokalizacja: Ustrzyki D. Zielonka Warszawa Iława

Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: takijedenkuba »

Przy zmianie sprężyn na krótsze np -40mm należałoby skrócić drążek reakcyjny tylnej osi żeby zachować prawidłową geometrię zawieszenia.
Generalnie chodzi o to żeby samochód na krótszych sprężynach nie robił 4 śladów tylko 2.
Prosta grafika idealnie obrazuje sytuację
Obrazek
U mnie na jameksach prawa strona tył, opona obciera na wybojach. lewa nie.
Aby zapobiec takiej sytuacji drążek panharda zwany inaczej drążek reakcyjny powinien być krótszy.
Pomyślałem sobie że te drążki powinny mieć regulację, no i zrobiłem to.
Do modyfikacji została użyta śruba regulacyjna drążka kierowniczego Lanos. Są dostępne w sklepach motoryzacyjnych za kilkanaście zł. Na allego też są. Potrzebujemy jeszcze jednej nakrętki z lewym gwintem m16 i jednej normalnej z prawym. Drążek został skrócony mniej więcej o długość śruby regulacyjnej. Taki zestaw oddałem do magika tokarza, żeby wspawać nakrętki w drążku lekko trzeba go roztoczyć żeby nakrętka się mieściła lub przeszlifować nakrętki.
W środku drążka nakrętki z lewym i prawym gwintem zostały przyspawane tak żeby można było wkręcić śrubę.
Drążek trzeba jeszcze doczyścić i pomalować, jedna z nakrętek kontrujących jest szersza, nie ma to wpływy na działanie. Tuleje jeszcze nie wymienione.
Zdjęcia może nie są najlepszej jakości, ale obrazują jak ma to wyglądać.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Montaż należy wykonać od dołu bez podnoszenia auta, najlepiej na kanale lub na rampie z niewielkim obciążeniem imitującym np.kierowcę i pasażera. Ustawić tak drążek żeby lekko wchodził na śruby mocujące, dokręcić je z wyczuciem i następnie skontrować/zablokować śrubę regulacyjną drążka.
To wszystko
0 x
Awatar użytkownika
sambo
Posty: 1034
Rejestracja: 06 października 2014, 10:49

Re: zawieszenie

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: sambo »

Bardzo uzyteczny post! Kuba dzieki!
Warto wspomniec ,ze przod po obnizeniu wymaga korekty katow pochylenia kola.
Z mojego doswiadczenia wynika ,ze dobrze jest po obnizeniu poluzowac i ponownie dokrecic
wahacze , tak aby tuleje metalowo-gumowe dostosowaly sie do nowego ulozenia.
W ten sposob wydluzamy ich zywotnosc.
Dokrecamy z kanalu symulujac obciazenie kierowca+pasazer .
sambo

ps
dla amatorow powaznego dlubania w zawieszeniu polecam Watt Link:
Obrazek
0 x
Obrazek
MisYogi
Posty: 24
Rejestracja: 21 października 2014, 18:46

Re: zawieszenie

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MisYogi »

Tylko to już większa zabawa, której wymaga pneumatyka widoczna na zdjęciu. W statycznym obniżeniu powinien wystarczyć regulowany drążek.
0 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3054
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Zmienłem tytuł wątku na precyzyjniejszy. Bardzo się cieszę z tego postu, może urośnie z tego jakieś FAQ :)
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
Mareek
Posty: 2010
Rejestracja: 01 października 2014, 13:33
Lokalizacja: Wawa/Otwock

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mareek »

Nie wiem gdzie to wrzucić, bo rzecz jest o elementach zawieszenia w tym drążku panharda: http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... ing_V2.htm
0 x
Polecali zakup BMW, to się skusiłem
grzesiekosmos
Posty: 760
Rejestracja: 21 listopada 2014, 11:14

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzesiekosmos »

Kuba - możesz podać namiary na tego magika co ci to robił ? szukam kogoś kto mi właśnie przerobi ten drążek na regulowany.Kompletuje zawias żeby na wiosne wsadzić wszystko na raz nowe i taki drążek by mi się przydał bo pewnie belka jak siądzie z -80 to się przestawi znacząco
0 x
ostry
Posty: 114
Rejestracja: 05 października 2014, 21:05

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ostry »

-80? na czym chcesz posadzić auto tak nisko?
taki drążek zrobi Ci każdy ślusarz, który ma trochę pojęcia ;)
0 x
grzesiekosmos
Posty: 760
Rejestracja: 21 listopada 2014, 11:14

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzesiekosmos »

Nic nie ma do tego auta z zawiasu to standard jamex + bilstein tylko sprężyny -60/-40 pewnie po 2-3 zwoje jeszcze polecą a może i więcej.
0 x
takijedenkuba
Posty: 1750
Rejestracja: 01 października 2014, 22:24
Lokalizacja: Ustrzyki D. Zielonka Warszawa Iława

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: takijedenkuba »

Grzesiu, jak 3 zwoje upie%&*#@+ utniesz to pól sprężyny nie będzie heheh
To nie przejdzie :) Zadzwoń do mnie jutro
Ostatnio zmieniony 27 stycznia 2015, 18:15 przez takijedenkuba, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x
ostry
Posty: 114
Rejestracja: 05 października 2014, 21:05

Re: Regulowany drążek panharda

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ostry »

Są zawiasy, tylko trzeba pytać, jest nawet gwint jakby ktoś chciał.
0 x
ODPOWIEDZ