[240/244/245] ABS 1991-1993

Miejsce dla autorów, którym niestraszne jest pisać dłuższe posty.
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1225
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków
Kontakt:

[240/244/245] ABS 1991-1993

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Krótki poradnik w kwestii doboru czujników ABS do Volvo 240 z roczników 1991-1993.
240ABS.jpg
240ABS.jpg (34.49 KiB) Przejrzano 3176 razy
W związku z rozpadem czujników w moim samochodzie musiałem przebrnąć przez kilka numerów OEM, BOSCH, VDO, zakupić greenbooka i finalnie postawić na szczęśliwy traf także może oszczędzę komuś czasu :D

Między 1991 a 1993 do 240 trafił system ABS, i mimo tak krótkiego czasu do samochodu trafiły przynajmniej 2 modele czujników na przód - i były to:
- dla rocznika 91' dwa czujniki o numerach VDO 3540020
1991_ABS_VOLVO240.jpg
1991_ABS_VOLVO240.jpg (546.31 KiB) Przejrzano 3176 razy
- dla rocznika 92'-93' dwa czujniki o numerach BOSCH 0265001332
1992_ABS_VOLVO240.jpg
1992_ABS_VOLVO240.jpg (10.75 KiB) Przejrzano 3176 razy
(rozróżnienie oparte na podstawie mojego wozu ( samochód z Niemiec, rocznik 1991) oraz zwrotnic z sedana (1992) oraz kilku wzmianek do których dotarłem przeglądając fora.

Oba te numer finalnie kierują do numeru Volvo OEM 3540601, bez rozróżnienia na rocznik - co tylko i wyłącznie wskazywało na to iż oba te "modele" powinny być kompatybilne względem siebie. Niestety nie było mi dane sprawdzić tej zależności gdyż tylko jeden czujnik był "sprawny" - pochodził on z mojego samochodu.

Przez około rok obserwowałem strony, pytałem o używki - bezskutecznie. Jedyna opcja jaka pojawiła się nie dawno pod hasłem Volvo 240 ABS sensor bądź numerem OEM była opcja zakupu czujnika z Skandix w cenie około 700zł za sztukę (aktualnie około 360zł) - co było i jest cena dosyć wysoką.
skandix.jpg
skandix.jpg (173.84 KiB) Przejrzano 3176 razy
Przy okazji jakiejś konwersacji użytkownik @mikomaxi zwrócił mi uwagę iż czujniki z serii 700/900 mogą pasować - posiadają sporo cech wizualnych takich jak długość, wygląd i rozmiar samego czujnika oraz kostkę.

Idąc tym tropem dopasowałem czujnik pod kątem wizualnym z modelu 740 o numerach Volvo OEM 3515092 - sam czujnik wygląda podobnie, długość przewodu różniła się kilkoma centymetrami a kostka kolorem. Korzystając z numeru znalazłem zamienniki oraz numery producentów:
zamienniki.jpg
zamienniki.jpg (25.06 KiB) Przejrzano 3176 razy
Do wiedzy jaką posiadałem, oraz pełnej oferty z autoczesci24, allegro, iparts etc. gdzie zamienniki tegoż czujnika występowały w cenach między 50 a 400 złotych idąc za dobrą opinią na temat części firmy ERA (polecona poprzez @zlyzuw) zakupiłem czujniki ERA 560316A - koszt około 100-120zł za sztukę. Poniżej zrzut danych z aukcji allegro oraz link: https://allegro.pl/oferta/czujnik-predk ... 9825657036
parametry1.jpg
parametry1.jpg (70.28 KiB) Przejrzano 3176 razy
parametry2.jpg
parametry2.jpg (52.78 KiB) Przejrzano 3176 razy
Dziś przeprowadzone został przeprowadzony pierwszy test czujników: po zamontowaniu wóz nie pokazał żadnych błędów - brak pomarańczowej kontrolki na desce a na sypkim śniegu słychać było działanie pompy ABS - brak uślizgu kół. Na razie wszystko będę delikatnie testował, mam świeże hamulce więc muszą się ułożyć :D Na ten moment wiem jedno, czujniki z 740 można zaimplementować do 240 bez niepotrzebnej rzeźby - są plug&play, pozwalają na działanie nieaktywnego systemu - dodatkowo są tanie :lol:

Potestuję dłużej i dam znać jak z dokładnością, ewentualnymi problemami czy błędami. Mam nadzieję iż komuś przyda się ta specyficzna wiedza prędzej czy później! :D
9 x
Awatar użytkownika
zlyzuw
Posty: 297
Rejestracja: 12 grudnia 2018, 16:19
Lokalizacja: Kraków

Re: [240/244/245] ABS 1991-1993

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: zlyzuw »

Dobry artykuł, wart zapisania gdzieś aby nie został przepchnięty na inne strony.
1 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3037
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: [240/244/245] ABS 1991-1993

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Zrobię jakiś osobny dział dla takich.
2 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
ODPOWIEDZ