Volvo 960 2.0 16v turbo

Zaprezentuj swoją cegłę i aktualizuj na bieżąco swój temat
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

Milco pisze:Cześć wszystkim.
Wymieniałem turbosprężarkę i niestety uszkodziłem czujnik EGT :cry:
Trochę poczytałem i chyba znam już odpowiedź, ale oczywiście pytanie nadal aktualne, gdyby ktoś coś wiedział. Zawsze się przyda.
Wybaczcie, jeśli to co piszę jest dla kogoś oczywiste, ale ja na prądzie się nie znam i musiałem poszukać.
A więc tak - czujnik EGT w B204ft to prawdopodobnie termopara typ K, czyli taki jak są dostępne uniwersalne.
Dwa przewody wewnątrz to plus i minus.
Można to podpiąć do układu w pudełeczku i powinno działać.
Ceny przystępne, więc prawdopodobnie tak czy inaczej zakupię i sprawdzę.
Naprawiać się tego za bardzo nie da (druciki z jakiegoś dziwnego metalu), ich ekranowanie itd.
Dosyć delikatne to jest.
0 x
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

Cześć.
Ciąg dalszy tematu z uszkodzonym EGT.
Tak jak pisałem, tak zrobiłem.
Zakupy:
- Sonda EGT termopara "K", wersja do 1200 stopni.
- Wtyczka + Gniazdo (specjalne do termopary "K").
- Przejściówka M14 (gwint w kolektorze) na 1/8 NPT (gwint w sondzie).

Myślę, że to jest takie minimum, aby spróbować to uratować i nie wydawać 3500PLN na nowe EGT do B204ft made in Volvo...

Po otwarciu czarnego pudełeczka z układem scalonym, ukazał mi się taki widok:
61C2ABB5-8C57-416A-BACF-ACEF2A0C896B.jpeg
61C2ABB5-8C57-416A-BACF-ACEF2A0C896B.jpeg (565.3 KiB) Przejrzano 5191 razy
Postanowiłem, że spróbuję nie ingerować we wnętrze w żaden sposób, a dokładniej w miejsca styku drucików termopary z płytką.
Wyczytałem, że są one zrobione ze stopów, których się nie lutuje, a zgrzewa lub zaciska i prawidłowe ponowne podłączenie mogłoby być dla mnie problematyczne.
Gdy się dobrze przyjrzeć, to wygląda to tak, że do płytki układu są przylutowane cienkie rureczki, a w ich wnętrzu siedzą zaciśnięte końcówki drucików oryginalnej termopary.
Druga kwestia, to to, że układ jest zalany silikonem (który jest elastyczny i miękki po 28 latach) i po prostu wolałem tego nie ruszać.
Metalowa rurka idąca z pudełeczka została przeze mnie ucięta w taki sposób, aby pozostawić dwa druciki termopary na wierzchu.
Następnie idzie wspomniana specjalna "złączka", a dalej przewód zakupionego nowego czujnika i na końcu sam czujnik.
Całość wygląda tak:
CD45E4F8-0FE2-4852-A1DB-61FBBCDF5EB5.jpeg
CD45E4F8-0FE2-4852-A1DB-61FBBCDF5EB5.jpeg (350.3 KiB) Przejrzano 5191 razy
"Układ" został podpięty do silnika.
Silnik chodzi normalnie, obroty stabilne.
Czeka mnie jeszcze kilka dni testów na drodze, ale na razie wygląda wszystko ok.
Błędów brak.
7 x
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1279
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Jeśli turbo nie odmawia pompowania wyżej, niż 0.4 bara, to raczej jest ok. Większość poważniejszych błędów z układu TCU kończy się osłabieniem doładowania do tej wartości.
0 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

bnw pisze:Jeśli turbo nie odmawia pompowania wyżej, niż 0.4 bara, to raczej jest ok. Większość poważniejszych błędów z układu TCU kończy się osłabieniem doładowania do tej wartości.
Nic nie odmawia. Wszystko git.
Turbo pompuje do końca skali.
Nie ma błędów.
Jestem zadowolony :)
3 x
MarcinS
Posty: 439
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

No i brawo! Kolejny przykład, że często warto próbować coś naprawić samemu zamiast lecieć do warsztatu. :)
1 x
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

MarcinS pisze:No i brawo! Kolejny przykład, że często warto próbować coś naprawić samemu zamiast lecieć do warsztatu. :)
Może nie często, ale czasem ;)
Po prostu to co jestem wstanie (mam dostęp, mam narzędzia, mam gdzie, wiem jak), to staram się zrobić sam.
Dlatego sam uporałem się z nagrzewnicą, wymianą turbosprężarki, naprawą EGT i teraz na koniec wymianą klaksonów (to ost. z tych prostszych).
Ale są rzeczy, których sam nie ogarnę. Niestety.
Gdybym miał swój wyposażony 'warsztat' - myślę, że byłbym w stanie zrobić przy wozie więcej.
Dużo informacji o tym, co i jak, na szczęście jest w sieci.
Oczywiście nie twierdzę, że to nie jest ciężka praca.
Po wymianie turbo czułem się jak po 2 dniach spędzonych na siłowni.
0 x
MarcinS
Posty: 439
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

Ja też robię samemu co mogę przy aucie. A jeżeli brak mi jakichś narzędzi, to jest okazja się w nie zaopatrzyć. :P Zawsze mówię, że na urodziny poproszę jakieś graty do garażu. :) Tak więc wymiana UPG, albo wyjęcie silnika, to już dla mnie nie problem. Jedynie barak mi jeszcze garażu na auto, bo wszystko co robię , to pod chmurką. Garaż na narzędzia jest tylko na narzędzia i motocykl - więcej nie wejdzie. :cry:
0 x
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

Dziś samochodzik był na przeglądzie i przeszedł bez problemu :)
Pan powiedział, że wszystko jak najbardziej ok i że bardzo ładnie się trzyma.
Zadałem pare pytań m.in. o amortyzatory (ponieważ nie wymieniałem ich jeszcze od zakupu i za każdym razem o nie pytam), oraz o spaliny.
Amorki jak najbardziej ok (byłem pozytywnie zaskoczony) a spaliny cyt.: "Jak w nowym aucie" :)
Mając na uwadze naprawę sondy EGT i wymianę turbo - jestem bardzo zadowolony.

Przebieg samochodu - właśnie dziś 'pykło' równe 466 tys. km.
Ostatnio zmieniony 04 lutego 2021, 08:52 przez Milco, łącznie zmieniany 1 raz.
3 x
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3064
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

Milco pisze:
bnw pisze:Jeśli turbo nie odmawia pompowania wyżej, niż 0.4 bara, to raczej jest ok. Większość poważniejszych błędów z układu TCU kończy się osłabieniem doładowania do tej wartości.
Nic nie odmawia. Wszystko git.
Turbo pompuje do końca skali.
Nie ma błędów.
Jestem zadowolony :)
Tyle, ze zdjęcia za kilka tygodni / miesięcy znikną :?
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

Sinuspi pisze:Tyle, ze zdjęcia za kilka tygodni / miesięcy znikną :?
Co masz na myśli?
0 x
ODPOWIEDZ