Witam,
Zmagam się z brakiem OD w skrzyni M46 ( OD "z guzika" ). Podczas sprawdzania połączeń elektrycznych przy skrzyni stwierdziłem , iż jeden z kabli jest niepodłączony , dyndał luźny. Jest to jednożyłowy kabel i z tego co się zorientowałem za pomocą macania oraz zdjęć w internecie, to powinien być zapięty na czujniku umiejscowionym w górnej części skrzyni po prawej stronie ( po stronie pasażera ).
Co to za czujnik ? ( może jakiś symbol, numer ? )
Czy ten czujnik ma coś wspólnego z OD ? Jeśli tak to będę zmuszony go wymienić gdyż ma skruszony "kołnierz" w który wchodzi wtyk i się po prostu nie trzyma na czujniku - dynda luźno.
Czy macie jakiś patent na demontaż tego czujnika, bo dojście jest lekko problematyczne ?
za wszelkie rady - dzięki,
pozdrawiam Jarek
Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Zmagam się z dokładnie z tym samym problemem. Z tego co udało mi się dojść to czujnik 4 biegu. U siebie mam tak że działa przełącznik OD (przycisk) i cała elektryka a problem jest właśnie w czujniku. Robiłem już parę podejść żeby sie do niego dobrać, ale jak na razie poległem. Wydaje mi się że jest to do zrobienia tylko po zrzuceniu skrzyni : (. Mam cichą nadzieję że się mylę i ktoś mnie tu zaraz poprawi i poda lepszy sposób.
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Zgadza się, to czujnik IV biegu. Po wrzuceniu czwórki zwiera kabel z masą i umożliwia zadziałanie OD. OD nie zadziała, jeśli nie będzie podłączony.
Nigdy tego czujnika nie odkręcałem, ale może nie będzie takiej potrzeby. Żeby sprawdzić czy brak OD to jego sprawa, wystarczy zewrzeć wiszący kabel z masą, wtedy OD powinien działać na każdym biegu. Czyli będzie 8 biegów do przodu i 2 do tyłu:) Na dłuższą metę szkoda skrzyni, po diagnozie wypadałoby wrócić do rozwiązania fabrycznego.
Jak już da się wykręcić czujnik, to warto przylutować do niego kawałek kabla i wyprowadzić złącze, żeby w razie czego było łatwiej dostępne.
Czujnik ma numer 1324496.
Edit:
Jakby co, to znalazłem opis wymiany czujnika, zrobiłem pdfa, ale nie ma jak go tu załączyć. Potem spróbuję przerobić go na jotpega.
W każdym razie trzeba opuścić tył skrzyni i użyć specjalnego klucza.
Nigdy tego czujnika nie odkręcałem, ale może nie będzie takiej potrzeby. Żeby sprawdzić czy brak OD to jego sprawa, wystarczy zewrzeć wiszący kabel z masą, wtedy OD powinien działać na każdym biegu. Czyli będzie 8 biegów do przodu i 2 do tyłu:) Na dłuższą metę szkoda skrzyni, po diagnozie wypadałoby wrócić do rozwiązania fabrycznego.
Jak już da się wykręcić czujnik, to warto przylutować do niego kawałek kabla i wyprowadzić złącze, żeby w razie czego było łatwiej dostępne.
Czujnik ma numer 1324496.
Edit:
Jakby co, to znalazłem opis wymiany czujnika, zrobiłem pdfa, ale nie ma jak go tu załączyć. Potem spróbuję przerobić go na jotpega.
W każdym razie trzeba opuścić tył skrzyni i użyć specjalnego klucza.
1 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Czyli jak jeśli dobrze zrozumiałem : zwieram wiszący kabel do masy, następnie wsiadam do auta i ruszam , zapinam np. 1 bieg i naciskam przycisk OD i powinno zadziałać , jeśli tak to czy zapali się kontrolka OD ? ( jeśli tak jutro testy )
Jakbyś dał radę coś zrobić z opisem wymiany to byłoby super, zawsze to byłoby łatwiej.
Odnośnie czujnika i przylutowanego do niego kabla / złącza - zdecydowanie tak .
Dzięki za odzew , pzdr Jarek
Jakbyś dał radę coś zrobić z opisem wymiany to byłoby super, zawsze to byłoby łatwiej.
Odnośnie czujnika i przylutowanego do niego kabla / złącza - zdecydowanie tak .
Dzięki za odzew , pzdr Jarek
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Wygodniej chyba będzie w takiej formie:
I teraz ciekawostka: narzędzie 5250 to jest klucz 22mm do sondy lambda, taki nieosiowy do kupienia choćby na allegro za 15zł:) Używa się go w nowszych skrzyniach, cokolwiek to znaczy. W starszych też można użyć klucza do sondy, ale zwykłego, w postaci długiej nasadki.
5972 to podpora pod skrzynię, tego raczej nie zdobędziesz:)
I to chyba wszystko...
Pzdr.
Też Jarek:)
Aaa, z tą masą jest jak piszesz. Podłączasz kabel do masy i OD powinien załączać się na każdym biegu. Ten czujnik po prostu podaje masę do przekaźnika OD, jeśli włączony jest czwarty bieg. Omijając czujnik pozwalasz na załączanie OD na każdym biegu. Kontrolka powinna świecić.
I obrazki:Overdrive switch in the gearbox cover, to replace
Special tools: 999 5250 , 999 5972
Cars with four-cylinder engines and diesel
engines. Lower the rear end of the gearbox
Support the gearbox by means of the hoist and fixture 999 5972 .
Slacken the exhaust pipe joint slightly.
Remove the gearbox cross-member from the body.
Lower the rear end of the gearbox.
Remove the overdrive switch
Blow clean the area round the switch.
Disconnect the cable. Remove the switch by means of a socket on the early version and by means of spanner 999 5250 on the later version.
Fit the new overdrive switch
Connect the cable.
Check the operation of the switch.
Cars with four-cylinder engines and diesel engines
Raise the gearbox and bolt the cross-member in position.
Retighten the exhaust pipe joint.
I teraz ciekawostka: narzędzie 5250 to jest klucz 22mm do sondy lambda, taki nieosiowy do kupienia choćby na allegro za 15zł:) Używa się go w nowszych skrzyniach, cokolwiek to znaczy. W starszych też można użyć klucza do sondy, ale zwykłego, w postaci długiej nasadki.
5972 to podpora pod skrzynię, tego raczej nie zdobędziesz:)
I to chyba wszystko...
Pzdr.
Też Jarek:)
Aaa, z tą masą jest jak piszesz. Podłączasz kabel do masy i OD powinien załączać się na każdym biegu. Ten czujnik po prostu podaje masę do przekaźnika OD, jeśli włączony jest czwarty bieg. Omijając czujnik pozwalasz na załączanie OD na każdym biegu. Kontrolka powinna świecić.
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Wielkie dzięki ,
nie pozostaje nic innego jak działać .
pozdrawiam Jarek
nie pozostaje nic innego jak działać .
pozdrawiam Jarek
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Wczoraj się trochę spieszyłem i zapomniałem dopisać, że do sprawdzania instalacji OD nie trzeba jechać samochodem ani nawet odpalać silnika, można to zrobić na postoju.jarek070 pisze:zwieram wiszący kabel do masy, następnie wsiadam do auta i ruszam , zapinam np. 1 bieg i naciskam przycisk OD i powinno zadziałać
Po podłączeniu kabla do masy zamiast do czujnika IV biegu włączasz zapłon i naciskasz guzik. Położenie lewarka nie ma znaczenia, może być i na luzie. Jeśli zapali się lampka a spod auta będzie słychać stuknięcie elektromagnesu (jedno i drugie jest zasilane z tego samego wyjścia przekaźnika), to powinno być ok.
Brak reakcji oznacza konieczność przyjrzenia się przekaźnikowi pod kątem zimnych lutów i guzikowi w lewarku.
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Witam, zgodnie z cennymi radami kol. Fonderal podłączyłem do kabelka od czujnika masę prosto z akumulatora. Włączyłem zapłon , lewarek na biegu , wciśnięty przycisk OD - i niestety nic się nie wydarzyło . Dla pewności zdemontowałem wyłącznik OD i zwarłem kabelki na krótko - też nic. Jak sądzę głównym podejrzanym w tej sytuacji zostaje przekaźnik OD - co ciekawe był już wcześniej przelutowany.
Elektromagnes raczej sprawny bo po podaniu +12 stuka.
czy ktoś ma na zbyciu bądź do pożyczenia sprawny, sprawdzony, pewny przekaźnik OD ?
pozdrawiam Jarek
Elektromagnes raczej sprawny bo po podaniu +12 stuka.
czy ktoś ma na zbyciu bądź do pożyczenia sprawny, sprawdzony, pewny przekaźnik OD ?
pozdrawiam Jarek
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
Może rzeczywiście wyzionął ducha, ale ja bym go jeszcze raz potraktował lutownicą...
Zostaje jeszcze przedzwonienie kabli, tego od czujnika i dwóch od guzika. Wszystkie schodzą się w gnieździe przekaźnika.
Kabel od czujnika dochodzi do pinu 85 przekaźnika. Tutaj powinna pojawić się masa po zwarciu z masą kabla od czujnika IV biegu.
Od pinu 15 (+ po stacyjce) niebieski kabelek idzie do guzika, brązowy przy guziku jest podłączony do pinu 86. Czyli wyjmujesz przekaźnik, włączasz zapłon i sprawdzasz, czy na pinie 86 (powinny być opisane na przekaźniku) po naciśnięciu guzika pojawia się napięcie akumulatora.
W okolicy lewarka i skrzynki bezpieczników są jeszcze dwie dwupinowe kostki. Jedna łączy kable od guzika w lewarku, druga kable od cewki elektromagnesu i czujnika IV biegu. Rzecz jasna nie mogą być rozłączone:)
Ogólnie piny przekaźnika wyglądają tak, może się komuś przyda:
15 - plus po stacyjce (przez bezpiecznik 11 albo 12, zależy od rocznika, kolor niebiesko czerwony) i zasilanie guzika (kolor niebieski),
31 - masa, minus akumulatora (kolor czarny),
85 - czujnik IV biegu, po wrzuceniu czwórki pojawia się masa (kolor niebiesko czarny / czerwony),
86 - plus pojawia się po wciśnięciu guzika na lewarku (przy włączonym zapłonie), kolor brązowy,
87 - wyjście, plus zasilający kontrolkę na desce (żółto szary albo żółto czerwony) i cewkę elektromagnesu (żółty).
Zostaje jeszcze przedzwonienie kabli, tego od czujnika i dwóch od guzika. Wszystkie schodzą się w gnieździe przekaźnika.
Kabel od czujnika dochodzi do pinu 85 przekaźnika. Tutaj powinna pojawić się masa po zwarciu z masą kabla od czujnika IV biegu.
Od pinu 15 (+ po stacyjce) niebieski kabelek idzie do guzika, brązowy przy guziku jest podłączony do pinu 86. Czyli wyjmujesz przekaźnik, włączasz zapłon i sprawdzasz, czy na pinie 86 (powinny być opisane na przekaźniku) po naciśnięciu guzika pojawia się napięcie akumulatora.
W okolicy lewarka i skrzynki bezpieczników są jeszcze dwie dwupinowe kostki. Jedna łączy kable od guzika w lewarku, druga kable od cewki elektromagnesu i czujnika IV biegu. Rzecz jasna nie mogą być rozłączone:)
Ogólnie piny przekaźnika wyglądają tak, może się komuś przyda:
15 - plus po stacyjce (przez bezpiecznik 11 albo 12, zależy od rocznika, kolor niebiesko czerwony) i zasilanie guzika (kolor niebieski),
31 - masa, minus akumulatora (kolor czarny),
85 - czujnik IV biegu, po wrzuceniu czwórki pojawia się masa (kolor niebiesko czarny / czerwony),
86 - plus pojawia się po wciśnięciu guzika na lewarku (przy włączonym zapłonie), kolor brązowy,
87 - wyjście, plus zasilający kontrolkę na desce (żółto szary albo żółto czerwony) i cewkę elektromagnesu (żółty).
0 x
Re: Volvo 940 skrzynia M46 brak overdrive - proszę o pomoc
tak zrobię jak piszesz....... przekaźnik na razie poczeka , sprawdzę kable , mam nadzieję że posunę się coś do przodu.....
tak swoją drogą dzięki ( FONDERAL ) za pomoc ( temat przepływki ) no i teraz...
Moje 940 wymaga dopieszczenia i mam nadzieję ,że dam radę z waszą a raczej Twoją pomocą
pozdrawiam Jarek
tak swoją drogą dzięki ( FONDERAL ) za pomoc ( temat przepływki ) no i teraz...
Moje 940 wymaga dopieszczenia i mam nadzieję ,że dam radę z waszą a raczej Twoją pomocą
pozdrawiam Jarek
0 x