erni35 pisze:bnw pisze:Ale przy nivo jedyne, co masz, to amortyzatory i sprężyny specjalne. Tam się wszystko samo robi i nic więcej nie potrzeba, dlatego też wymiana na zwykłe i vice versa jest plug&play.
Ok. A jak przy obciążeniu tył się sam nie podnosi to oznacza że amory dokonały żywota?
Ano raczej.
Nowy nivomat powinien bez proszenia utrzymywać poziom przez 2-3 tygodnie, potem może opaść centymetr albo dwa. Po załadowaniu auta na maksimum powinien napompować się po przejechaniu nie więcej, niż 150-200 metrów, u mnie nowe dawały radę na 100 metrach po zapakowaniu 300kg do bagażnika.
W miarę zużywania się amorka czas trzymania poziomu się skraca a dystans podnoszenia wydłuża. W mocno zużytych tył opada zaraz po zatrzymaniu, moje poprzednie jak były mocno zużyte potrzebowały kilometra, żeby zacząć się podnosić.
Z kolei jak się w ogóle nie podnosi, to tak jak by go nie było. Znaczy nivomatu, bo mimo, że się nie podnosi to tłumić może, to dwie różne funkcje i zależy co w środku zdechło.
Sinuspi pisze:fonderal pisze:erni35, jak masz nivo to masz i słabe sprężyny, inaczej trzęsłoby jak na wozie drabiniastym i tył by nie siadał. Do nivo są słabsze sprężyny, bo sam nivomat w jakimś stopniu pełni taką rolę. Ważę 115 kg i muszę się porządnie uwiesić, żeby trochę wcisnąć tłoczysko sprawnego nivomatu. W amorku gazowym wchodzi bez problemu jedną ręką, w olejowym wiadomo.
Przy wymianie nivo na zwykłe amorki należy wymienić sprężyny, bo tył będzie się ciągnął po asfalcie. Jak najprościej dobrać nowe sprężyny? Zmierz średnicę drutu i ilość zwojów i nie kupuj takich samych:) Wg mojej wiedzy były cztery rodzaje tylnych sprężyn (seryjnych), z czego tylko jeden do nivomatów, takie same do sedana i kombi. Każde inne będą przeznaczone do zwykłych amortyzatorów, będą się różniły twardością.
To ja już Chłopakowi nie zamieszam o nivo.
Ale Tobie nieco ...
Sprężyn do nivo były 3 rodzaje
a samych nivo 5 (bez multi-komplikato)
Ciężko Jarku Cię zagiąć z wiedzy o Volviakach ale może
9140553
9140552
9140536
9140562
3530697
+ sprężyny
1273977 - 11,3mm
1359710 - 11,9mm
9140534 - 10,2mm - ta była w 960tce
Ano masz rację, pokręciłem, nie doczytałem, zasugerowałem się swoim 945 '96.
A w nim jak najbardziej były cztery rodzaje sprężyn, w tym jedna dla nivo. Samych zaś nivomatów są 4 numery (pierwsze z listy, wszystkie na 9, piąty numer został zastąpiony którymś z tych na 9), ale to w kwestii sprężyn nie ma znaczenia, bo i tak do wszystkich szły te same.
A pokręciłem, bo pytanie dotyczyło 745 '90, a tu jest nieco mniejszy wybór. Do tego auta mamy dwa nivomaty (..552 i ..553) i trzy sprężyny. Dwie pierwsze z Twojej listy, a trzecie to 1273759 ukręcone z drutu 9,8mm. I to właśnie one są przeznaczone do jednych i drugich nivomatów, tego można być pewnym.
Piszę tak, bo trafiają się informacje, że 1273977 11,3mm to też są sprężyny do nivo. Ale nie ma jednomyślności, jest tyle samo głosów za, co przeciw. Ja uważam że to zwykłe sprężyny, a 11,9 heavy duty. Jest za mała różnica między 11,3 a 11,9 żeby te pierwsze miały być przeznaczone do nivomatów, choć naturalnie założyć i jeździć taką konfiguracją jak najbardziej się da. Tylko będzie sztywniej i będzie bardziej trzęsło
A tu okienko o tylnych sprężynach dla 745 '90, może się komuś przyda:
Btw nivomat
nie jest przesadnie skomplikowany, płaci się za patent.