Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

fonderal pisze:erni35, jak masz nivo to masz i słabe sprężyny, inaczej trzęsłoby jak na wozie drabiniastym i tył by nie siadał. Do nivo są słabsze sprężyny, bo sam nivomat w jakimś stopniu pełni taką rolę. Ważę 115 kg i muszę się porządnie uwiesić, żeby trochę wcisnąć tłoczysko sprawnego nivomatu. W amorku gazowym wchodzi bez problemu jedną ręką, w olejowym wiadomo.

Przy wymianie nivo na zwykłe amorki należy wymienić sprężyny, bo tył będzie się ciągnął po asfalcie. Jak najprościej dobrać nowe sprężyny? Zmierz średnicę drutu i ilość zwojów i nie kupuj takich samych:) Wg mojej wiedzy były cztery rodzaje tylnych sprężyn (seryjnych), z czego tylko jeden do nivomatów, takie same do sedana i kombi. Każde inne będą przeznaczone do zwykłych amortyzatorów, będą się różniły twardością.
To ja już Chłopakowi nie zamieszam o nivo.

Ale Tobie nieco ...
Sprężyn do nivo były 3 rodzaje :) a samych nivo 5 (bez multi-komplikato)
Ciężko Jarku Cię zagiąć z wiedzy o Volviakach ale może :-)

9140553
9140552
9140536
9140562
3530697

+ sprężyny

1273977 - 11,3mm
1359710 - 11,9mm
9140534 - 10,2mm - ta była w 960tce
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
erni35
Posty: 196
Rejestracja: 13 marca 2017, 00:17

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: erni35 »

fonderal pisze:erni35, jak masz nivo to masz i słabe sprężyny, inaczej trzęsłoby jak na wozie drabiniastym i tył by nie siadał. Do nivo są słabsze sprężyny, bo sam nivomat w jakimś stopniu pełni taką rolę. Ważę 115 kg i muszę się porządnie uwiesić, żeby trochę wcisnąć tłoczysko sprawnego nivomatu. W amorku gazowym wchodzi bez problemu jedną ręką, w olejowym wiadomo.

Przy wymianie nivo na zwykłe amorki należy wymienić sprężyny, bo tył będzie się ciągnął po asfalcie. Jak najprościej dobrać nowe sprężyny? Zmierz średnicę drutu i ilość zwojów i nie kupuj takich samych:) Wg mojej wiedzy były cztery rodzaje tylnych sprężyn (seryjnych), z czego tylko jeden do nivomatów, takie same do sedana i kombi. Każde inne będą przeznaczone do zwykłych amortyzatorów, będą się różniły twardością.
A czy oprócz samych amorów, takich o jak tu https://www.fcpeuro.com/products/volvo- ... d-marked-6 są jeszcze jakieś elementy które świadczyłyby o tym że mam system z nivo a nie wrzucone tylko amory nivo , bo takie były pod ręką? Dodam że tył mam miękki, nie miałem stabilizatora z tyłu(dopiero niedawno założyłem) .
0 x
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Ale przy nivo jedyne, co masz, to amortyzatory i sprężyny specjalne. Tam się wszystko samo robi i nic więcej nie potrzeba, dlatego też wymiana na zwykłe i vice versa jest plug&play.
1 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
erni35
Posty: 196
Rejestracja: 13 marca 2017, 00:17

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: erni35 »

bnw pisze:Ale przy nivo jedyne, co masz, to amortyzatory i sprężyny specjalne. Tam się wszystko samo robi i nic więcej nie potrzeba, dlatego też wymiana na zwykłe i vice versa jest plug&play.
Ok. A jak przy obciążeniu tył się sam nie podnosi to oznacza że amory dokonały żywota?
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

erni35 pisze:
bnw pisze:Ale przy nivo jedyne, co masz, to amortyzatory i sprężyny specjalne. Tam się wszystko samo robi i nic więcej nie potrzeba, dlatego też wymiana na zwykłe i vice versa jest plug&play.
Ok. A jak przy obciążeniu tył się sam nie podnosi to oznacza że amory dokonały żywota?
Ano raczej.
Nowy nivomat powinien bez proszenia utrzymywać poziom przez 2-3 tygodnie, potem może opaść centymetr albo dwa. Po załadowaniu auta na maksimum powinien napompować się po przejechaniu nie więcej, niż 150-200 metrów, u mnie nowe dawały radę na 100 metrach po zapakowaniu 300kg do bagażnika.
W miarę zużywania się amorka czas trzymania poziomu się skraca a dystans podnoszenia wydłuża. W mocno zużytych tył opada zaraz po zatrzymaniu, moje poprzednie jak były mocno zużyte potrzebowały kilometra, żeby zacząć się podnosić.
Z kolei jak się w ogóle nie podnosi, to tak jak by go nie było. Znaczy nivomatu, bo mimo, że się nie podnosi to tłumić może, to dwie różne funkcje i zależy co w środku zdechło.
Sinuspi pisze:
fonderal pisze:erni35, jak masz nivo to masz i słabe sprężyny, inaczej trzęsłoby jak na wozie drabiniastym i tył by nie siadał. Do nivo są słabsze sprężyny, bo sam nivomat w jakimś stopniu pełni taką rolę. Ważę 115 kg i muszę się porządnie uwiesić, żeby trochę wcisnąć tłoczysko sprawnego nivomatu. W amorku gazowym wchodzi bez problemu jedną ręką, w olejowym wiadomo.

Przy wymianie nivo na zwykłe amorki należy wymienić sprężyny, bo tył będzie się ciągnął po asfalcie. Jak najprościej dobrać nowe sprężyny? Zmierz średnicę drutu i ilość zwojów i nie kupuj takich samych:) Wg mojej wiedzy były cztery rodzaje tylnych sprężyn (seryjnych), z czego tylko jeden do nivomatów, takie same do sedana i kombi. Każde inne będą przeznaczone do zwykłych amortyzatorów, będą się różniły twardością.
To ja już Chłopakowi nie zamieszam o nivo.

Ale Tobie nieco ...
Sprężyn do nivo były 3 rodzaje :) a samych nivo 5 (bez multi-komplikato)
Ciężko Jarku Cię zagiąć z wiedzy o Volviakach ale może :-)

9140553
9140552
9140536
9140562
3530697

+ sprężyny

1273977 - 11,3mm
1359710 - 11,9mm
9140534 - 10,2mm - ta była w 960tce
Ano masz rację, pokręciłem, nie doczytałem, zasugerowałem się swoim 945 '96.
A w nim jak najbardziej były cztery rodzaje sprężyn, w tym jedna dla nivo. Samych zaś nivomatów są 4 numery (pierwsze z listy, wszystkie na 9, piąty numer został zastąpiony którymś z tych na 9), ale to w kwestii sprężyn nie ma znaczenia, bo i tak do wszystkich szły te same.

A pokręciłem, bo pytanie dotyczyło 745 '90, a tu jest nieco mniejszy wybór. Do tego auta mamy dwa nivomaty (..552 i ..553) i trzy sprężyny. Dwie pierwsze z Twojej listy, a trzecie to 1273759 ukręcone z drutu 9,8mm. I to właśnie one są przeznaczone do jednych i drugich nivomatów, tego można być pewnym.
Piszę tak, bo trafiają się informacje, że 1273977 11,3mm to też są sprężyny do nivo. Ale nie ma jednomyślności, jest tyle samo głosów za, co przeciw. Ja uważam że to zwykłe sprężyny, a 11,9 heavy duty. Jest za mała różnica między 11,3 a 11,9 żeby te pierwsze miały być przeznaczone do nivomatów, choć naturalnie założyć i jeździć taką konfiguracją jak najbardziej się da. Tylko będzie sztywniej i będzie bardziej trzęsło :)

A tu okienko o tylnych sprężynach dla 745 '90, może się komuś przyda:

Obrazek

Btw nivomat nie jest przesadnie skomplikowany, płaci się za patent.
1 x
erni35
Posty: 196
Rejestracja: 13 marca 2017, 00:17

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: erni35 »

bnw, fonderal, sinuspi dzięki za rozjaśnienie sytuacji!
0 x
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

fonderal pisze:
Ano masz rację, pokręciłem, nie doczytałem, zasugerowałem się swoim 945 '96.
A w nim jak najbardziej były cztery rodzaje sprężyn, w tym jedna dla nivo. Samych zaś nivomatów są 4 numery (pierwsze z listy, wszystkie na 9, piąty numer został zastąpiony którymś z tych na 9), ale to w kwestii sprężyn nie ma znaczenia, bo i tak do wszystkich szły te same.

A pokręciłem, bo pytanie dotyczyło 745 '90, a tu jest nieco mniejszy wybór. Do tego auta mamy dwa nivomaty (..552 i ..553) i trzy sprężyny. Dwie pierwsze z Twojej listy, a trzecie to 1273759 ukręcone z drutu 9,8mm. I to właśnie one są przeznaczone do jednych i drugich nivomatów, tego można być pewnym.
Piszę tak, bo trafiają się informacje, że 1273977 11,3mm to też są sprężyny do nivo. Ale nie ma jednomyślności, jest tyle samo głosów za, co przeciw. Ja uważam że to zwykłe sprężyny, a 11,9 heavy duty. Jest za mała różnica między 11,3 a 11,9 żeby te pierwsze miały być przeznaczone do nivomatów, choć naturalnie założyć i jeździć taką konfiguracją jak najbardziej się da. Tylko będzie sztywniej i będzie bardziej trzęsło :)
Jarku, no nie tak do końca.
Sprężyn do nivomatów do sztywnego 7/9 mostu szły 4 rodzaje.
Dla mechaników - na taśmie montażowej - ułatwiano rozpoznawanie sprężyn, znacząc je farbą - zieloną ; niebieską ; białą.
Dla potomności gdyby ktoś zapragnął mieć taka zabawkę....
- do 965 wysokość: 432, średnica drutu : 10,25, średnica sprężyny: 120
- do 764 i 944 wysokość: 448, średnica drutu: 10,25, średnica sprężyny: 120.
- do 745 wysokość: 406, średnica drutu: 11,50, średnica sprężyny: 121
- do 945 wysokość: 432, średnica drutu : 11,30 , średnica sprężyny: 120
To jest wiedza z kilku źródeł i tylko Volvo.
Było jeszcze tak, że nie dla zdecydowanych lub i ku przyszłości (jak np regulacja świateł reflektorów) były dwie sprężyny do jednego wahacza tm miękka pod ew nivo i krótsza twardsza bo zamontowano zwykły amor.
Znalazł się jeszcze niefabryczny wybieg, czyli czerwone amortyzatory KONI ze sprężyna zewnętrzną amortyzatora.
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

erni35 pisze:bnw, fonderal, sinuspi dzięki za rozjaśnienie sytuacji!
Był niejednokrotnie wałkowany temat, iż taniej wychodzi montaż zwykłych sprężyn i amortyzatorów. Poruszany był temat, że gdy będziesz miał butlę LPG w bagażniku nieważne czy za siedzeniem czy we wnęce warto mieć dłuższe lub twardsze sprężyny.
Uwaga:
- nivo + zwykła sprężyna do butli się nie nadaje na dłuższą eksploatację. Nivo się wysra w tempie jak gołąb,
- nivo i ory sprężyna do nivo do butli się nie nadaje wogóle na normalną eksploatację, bo będziesz tarł tyłkiem po asfalcie.
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
erni35
Posty: 196
Rejestracja: 13 marca 2017, 00:17

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: erni35 »

Sinuspi pisze:
erni35 pisze:bnw, fonderal, sinuspi dzięki za rozjaśnienie sytuacji!
Był niejednokrotnie wałkowany temat, iż taniej wychodzi montaż zwykłych sprężyn i amortyzatorów. Poruszany był temat, że gdy będziesz miał butlę LPG w bagażniku nieważne czy za siedzeniem czy we wnęce warto mieć dłuższe lub twardsze sprężyny.
Uwaga:
- nivo + zwykła sprężyna do butli się nie nadaje na dłuższą eksploatację. Nivo się wysra w tempie jak gołąb,
- nivo i ory sprężyna do nivo do butli się nie nadaje wogóle na normalną eksploatację, bo będziesz tarł tyłkiem po asfalcie.
Dzięki za info. B234F raczej do zagazowania się nie nadaje , a zresztą i tak nie planuje gazu, więc zrobie konwersję nivo--->na zwykłe i już
0 x
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Sinuspi pisze: - nivo i ory sprężyna do nivo do butli się nie nadaje wogóle na normalną eksploatację, bo będziesz tarł tyłkiem po asfalcie.
Hmm, ja mam nivo z dedykowanymi sprężynami + butlę w miejscu koła i auto stoi równiutko. Zresztą jak się wrzuci worek kartofli za tylną oś, to obciążenie jest podobne, a w takich właśnie warunkach nivo ma się "napompować".

@erni35 - gdybyś planował pozbyć się starych nivomatów, daj proszę znać na priv. Może wezmę na zapas, jeśli jedna strona sprawna ;)
0 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
ODPOWIEDZ