[760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
maab
Posty: 19
Rejestracja: 09 listopada 2018, 12:02

[760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: maab »

Cześć.
Potrzebuję porozmawiać z kimś kto ogarnia :) Najpierw zacznę od konkretnego pytania, potem opiszę problem.

Czy przy rozruchu (w trakcie pracy rozrusznika, przed tym, jak silnik zapali) LH 2.2 włącza wtryskiwacze bez względu na sygnały z czujnika Halla na wałku rozrządu? Inaczej czy przy wadliwym czujniku Halla przy rozruchu nie ma ani iskry, ani wtrysku, czy może komputer na ślepo daje jakiś wtrysk (w końcu fullgrupa)?

Problem to oczywiście gasnący silnik. Czasem po pięciu minutach pracy, kiedy przełączył się już na LPG, czasem po 100 km na LPG albo na Pb, zarówno przy odłączonej jak i wyłączonej instalacji LPG. A następnego dnia trasę 200 km na Pb robi bez problemu.
Po takim zgaśnięciu silnik zazwyczaj znowu odpala w ciągu 5-30 minut, na razie bez wyraźnej przyczyny. Zdarzało mi się, że gadać na kilka strzałów, ale nie był w stanie odpalić.

Wczoraj miałem okazję lepiej zdiagnozować zachowanie samochodu kiedy nie odpala:
1. Można wyczuć palcem, że wtryski benzynowe cykają (przy inst. LPG włączonej).
2. Nie ma iskry.

Ponieważ, z tego co rozumiem, czujnik Halla daje sygnał do EZK kiedy ma podać iskrę, ten z kolei przekazuje sygnał do ECU, żeby ten podał masę na wtryski.
I teraz jeśli odpowiedź na moje pytanie brzmi: "wtryski zawsze nie działają, jeśli czujnik Halla nie działa", to mam ważną informację, że czujnik Halla nie jest powodem problemów. Choć trochę się o niego obawiam, bo popękała mi wtyczka przy zeszłorocznej wymianie uszczelnień w rozdzielaczu zapłonu.

Co do dodatkowych ustaleń:
1. Wymiana ECU nie pomaga (wożę ze sobą zapasowy ;) ), tzn. nie powoduje, że silnik odpala - chociaż nie jeździłem na nim, tylko podmieniłem w trakcie występowania problemu.
2. Właśnie wymieniłem pastę termoprzewodzącą w module zapłonowym (wzmacniaczu zapłonu? - to przy akumulatorze na błotniku). Dotychczasowa raczej nie spełniała swojej roli (pył).
3. Nie jestem zadowolony z niskich obrotów na zimnym silniku (to już na długo przed pojawieniem się opisywanego problemu).
4. Chodzi bogato albo niedopala (charakterystyczny zapach spalin) (to już na długo przed pojawieniem się opisywanego problemu).
5. Zmostkowanie obydwu obwodów przekaźnika układu wtryskowego (B) nie pomaga. Ten przekaźnik już kiedyś sprawiał mi problemy - powiedziałbym, że w symptomach jednakowe, z wyłączeniem tego, że wtedy nie miałem zasilania na instalacji LPG (nie świeci się kontrolka), a teraz kontrolka LPG działa. Okazało się, że miał zimne luty - przelutowałem go kilka lat temu i problemów nie było.
6. W najbliższym czasie wymienię świece, ale wątpię, by stanowiły problem. Kable WN i świece mają 3 lata.
7. Radio suppresion relay jeszcze się nie zajmowałem.
8. Odłączenie przepływki nie powoduje, że zapala. Nie próbowałem na zapasowej.
9. Cewką zapłonową jeszcze się nie zajmowałem.

Dzięki za pomoc.
0 x
760 Turbo '89 B230FT M46
xjtdi
Posty: 1065
Rejestracja: 31 października 2016, 13:48

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: xjtdi »

Łacze się w bólu bo też miałem i nadal mam auto z LH2.2.
W jednym aucie przez swap zmieniłem wiazke na LH2.4, dziergania było co niemiara ale dostep do kompów rekompensuje naklad pracy. Teraz mam lh2.2 tylko w wolnossącej 740 i wiem ze tam można odpiąć wszystkie czujniki poza czujnikiem hall w aparacie i auto będzie pracować. Tzn można odpiąć przepływomierz, lambde i oba czujniki temperatury i auto pali od strzała nie ważne ciepłe czy zimne.
0 x
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

xjtdi pisze:Łacze się w bólu bo też miałem i nadal mam auto z LH2.2.
W jednym aucie przez swap zmieniłem wiazke na LH2.4, dziergania było co niemiara ale dostep do kompów rekompensuje naklad pracy. Teraz mam lh2.2 tylko w wolnossącej 740 i wiem ze tam można odpiąć wszystkie czujniki poza czujnikiem hall w aparacie i auto będzie pracować. Tzn można odpiąć przepływomierz, lambde i oba czujniki temperatury i auto pali od strzała nie ważne ciepłe czy zimne.
Miałbym wątpliwości z tym paleniem na widok kluczyka w 2.2 :)
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
maab
Posty: 19
Rejestracja: 09 listopada 2018, 12:02

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: maab »

xjtdi pisze:Łacze się w bólu bo też miałem i nadal mam auto z LH2.2.
Dzięki ;)
0 x
760 Turbo '89 B230FT M46
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

A kiedy ustawiałeś zawory? Bo ja mam podobnie jeśli chodzi o gaśnięcie na zimnym silniku oraz zapachy paliwa (zimny silnik) ewidentnie nie przepala całej mieszanki i wywala ją w wydech. Na ciepłym już takich problemów nie ma.
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
maab
Posty: 19
Rejestracja: 09 listopada 2018, 12:02

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: maab »

Dawno temu :/
Natomiast gaśnięcie zdarza się także na silniku rozgrzanym, po długiej jeździe. A, nazwijmy to, niedopalanie pojawiało się już wcześniej, zanim silnik zaczął gasnąć.
Chyba, że w związku z nieodpowiednimi luzami zaworowymi dochodzi do spalania stukowego i czujnik wyłącza zapłon. Bo chyba tak działa czujnik? Przerywa zapłon, a nie wtrysk? Tyle że do gaśnięcia chyba nie dochodziłoby wtedy w sposób losowy, przy spokojnej jeździe, a nawet na jałowych... Byłaby jakaś zależność...
0 x
760 Turbo '89 B230FT M46
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

Diabeł go tam wie. Ale możesz w miarę łatwo to sprawdzić, mierząc kompresję, na zimnym będzie niska, zawory.
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
maab
Posty: 19
Rejestracja: 09 listopada 2018, 12:02

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: maab »

Pomierzyłem dziś kompresję przy okazji wymiany świec, tyle że od razu zaznaczę, że trochę zje****, bo nie trzymałem wciśniętego pedału gazu. Silnik zimny, niepalony.

[bar]
1: 7,4
2: 7,25
3: 7,8
4: 7,15

Chyba tragedii nie ma, szczególnie biorąc pod uwagę, że manometr kiepski bez zaworka przy gnieździe świecy), więc zaniżający pomiar. Zresztą nie mogę powiedzieć, żebym w trakcie jazdy odczuwał jakieś braki mocy. Rozpędza się żwawo, nie widzę różnicy na przestrzeni ostatnich lat.

Przy okazji trochę się pobawiłem w kreatywną księgowość (żeby się pocieszyć :D ) ze względu na powiększoną objętość pomiarową manometru i na przyjętych stałych[cm3]:
V skokowa 2300/4 = 575
V komory spalania = 74,7 (głowica + wgłębienie tłoka + uszczelka)
V wężyka manometru = 19

jeśli dobrze liczę, wychodzi z geometrii:

[bar]
1: 9,0
2: 8,9
3: 9,6
4: 8,7

Ale luzy sprawdzić powinienem. I chętnie bym je też wyregulował. Ostatnio robiłem to po wyjęciu wałka rozrządu. Tym razem wolałbym tego uniknąć. Czy macie może jakieś doświadczenia z dźwigniami do kompresji zaworów? Da się gdzieś kupić do tych silników? Czy profil, spawarka, diaks i baw się w rzeźbiarza?
0 x
760 Turbo '89 B230FT M46
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

Czy macie może jakieś doświadczenia z dźwigniami do kompresji zaworów
. ? Co masz na myśli?
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
MarcinS
Posty: 441
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: [760 Turbo '89 B230FT] Problemy ze sterowaniem silnika

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

Ja mam dźwignię BETA. Działa, ale tak sobie. Kupiłem narzędzie dedykowane do redblocka i inna robota!
2 x
ODPOWIEDZ