Seria 740/60/80: klimatyzacja ABC

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Seria 740/60/80: klimatyzacja ABC

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

Witam w nowym roku. Chciałbym założyć temat gdzie stworzymy swoiste ABC dotyczące klimatyzacja w serii 740/60/80
Jakie rozwiązania stosowano, co się psuło, co jest potrzebne aby zamontować ja w aucie, które jej nie miało. Ja ze swojej strony będę bardzo wdzięczny.

Jakie różnice są między sterowaniem suwakowym a pokrętłami? Czy są one P&P ? Czy dalsze elementy nawiewu różnią się między sobą?

Obudowa nagrzewnicy jest inna między wersjami? Tak samo jak między wersją z klimatyzacją i bez niej?

Czy elementy z innego modelu Volvo mogą służyć za "dawcę" części przy dodawaniu klimatyzacji?
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Awatar użytkownika
boben
Posty: 34
Rejestracja: 18 stycznia 2017, 11:50
Lokalizacja: ŁAZY

Re: Seria 740/60/80: klimatyzacja ABC

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: boben »

Pozwole napisać sobie w temacie bo właśnie staram się zreanimować klimę w swoim i poniekąd odpowiedzieć na twoje pytania co by uzupełniać wątek oraz trafilem oczywiscie na problemy - moze ktos bedzie w stanie udzielić pomocy.

Klimatyzacja w starych modelach jest na czynnik R12 - freon ze starych lodówek(tak jak u mnie do 93 roku bodajże), do dostania obecnie chyba tylko na ukrainie. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie żeby zrobić retrofit do czynnika R124a tudziez innego jak kto woli - wlacznie z nabijaniem LPG. Natomiast mechanicznie jest bardzo zbliżona do 940 z tego co zauważyłem.

Elementy chyba standardowe - sprężarka, przewody, skraplacz, parownik, panel sterujący, preostat(czujnik cisnienia), osuszacz, zawór rozprężny, i wydaje mi się że obudowa pod deską też bedzie inna z racji tego ze miesci sie w niej parownik. Jeżeli masz dawce z odpowiedniego rocznika mechanicznie myślę że nic nie stoi na przeszkodzie takiej przekładki, nie wiem natomiast jak z elektryką bo nie jestem elektrykiem - w moim jest fabrycznie tyle że niesprawna :)

Ponadto różnica sterowania jest taka że panel suwakowy jest sterowany podciśnieniem, zgaduje zatem że musi być jakiś stycznik który daje sygnal elektryczny do cewki, w pozniejszych wersjach jest tradycyjny przycisk sterujacy zalaczaniem.

Oprocz tego w pozniejszych egzeplarzach napewno jest inna chlodnica klimy oraz osuszacze tez nie zawsze wszedzie sa takie same.

Sklania mnie to do wniosku zatem jak pisalem wczesniej ze tylko kompletny dawca ma tu jakis sens przekladki.

Moje problemy natomiast nastały w tym miejscu - retrofit czynnika :)

Co do retrofitu zgromadzilem juz wszystkie potrzebne czesci - nowy osuszacz - oringi - zestaw do plukania klimy - olej POE100 - zestaw tez dostepny w skandix/draken(tu polecam draken-sporo taniej). Wracając do tematu trzeba zwrócić uwagę na osuszacz i jego gwint od strony parownika - NRF który najpierw kupiłem nie pasował do mojej wersji (88 przedlift + sterowanie suwakowe) - nastepnie jakis no name z allegro z dwoma wyjsciami juz podszedl.
link to zestawu retrofit: https://www.skandix.de/en/spare-parts/i ... 4/1003917/

Rozebrałem wszystko na kawałki obecnie, wypłukałem wszystkie elementy płynem po zatarciowym - najgorsze bylo plukanie parownika) - i obecnie jestem na etapie składania. Sprężarka po podaniu 12v na krótko załącza, przetestowalem cisnieniowo komprsorem wszystkie elementy z grubsza. Jednakże do złożenia mam dwa podstawowe problemy. Przewody z oringami wiadomo nie problem tudziez zalanie sprężarki nowym olejkiem :) Problemami obecnie zdiagnozowanymi u mnie i trzymającymi mnie są:

1. Dziura w chłodnicy klimatyzacji - rypnalem jej 2-3bar z pistoletu podczas płukania i zatykajac otwór wylotowy czuję jak ciśnienie spada - zatem śmietnik, optycznie tez wyglada jak smietnik w porownianiu do reszty. Obecnie temat nie do dostania w normalnych pieniądzach (230Euro w skandix - https://www.skandix.de/en/spare-parts/i ... r/1004328/). Może ma ktoś w dobrym stanie pewną używaną? Ewentualnie jakiś pomysł na użycie np uniwersalnej, ma ktoś takie doświadczenia?

2. Czujnik temperatury sprężarki/termik, tudziez czarna kostka za zlaczem elektromagnesu sprezaki się urwała i potrzebuję wstawić podobny bezpiecznik termiczny w razie przeciążenia sprężarki co by nie podpinać na krótko - niestety tu mam od paru dni problem z dopasowaniem czegokolwiek bo nie znam się za bardzo na prądzie.

Jeśli ktoś dobrze ogarnia klimę/elektrykę sprężarki będę wdzieczny za jakiekolwiek sugestię :)
1 x
->V744 2.3Pb b230k + kuchenka gazowa
ODPOWIEDZ