Strona 1 z 1

Volvo 240 grzeje się na jałowym

: 05 listopada 2019, 19:30
autor: KubaWroPL
Dzisiaj popołudniu w korku moje 240 kombi 89' 2.3 turbo zagrzało się pod czerwoną kreskę :( Nie włącza sie wentylator chłodnicy - to jest zapewne powód wzrostu temperatury.

Zajrzałem do bezpieczników - nie ma osobnego bezpiecznika dla wentylatora, pozostałe wyglądają ok (z tego co widzę wentylator bezpośrednio do aku jest podłączony). Dolałem płynu chłodniczego. Podociskałem styki przy włączniku termicznym. Nie pomogło.

Czy jest jakiś sposób żeby w domowych warunkach sprawdzić czy nie padł włącznik termiczny? Co jeszcze warto sprawdzić zanim wybiorę się do warsztatu?

Z gory dzięki za wszelkie sugestie.

Re: Volvo 240 grzeje się na jałowym

: 05 listopada 2019, 22:09
autor: baron
KubaWroPL pisze:Dzisiaj popołudniu w korku moje 240 kombi 89' 2.3 turbo zagrzało się pod czerwoną kreskę :( Nie włącza sie wentylator chłodnicy - to jest zapewne powód wzrostu temperatury.

Zajrzałem do bezpieczników - nie ma osobnego bezpiecznika dla wentylatora, pozostałe wyglądają ok (z tego co widzę wentylator bezpośrednio do aku jest podłączony). Dolałem płynu chłodniczego. Podociskałem styki przy włączniku termicznym. Nie pomogło.

Czy jest jakiś sposób żeby w domowych warunkach sprawdzić czy nie padł włącznik termiczny? Co jeszcze warto sprawdzić zanim wybiorę się do warsztatu?

Z gory dzięki za wszelkie sugestie.


Ale czekaj - elektryczny wiatrak jest od klimy.
Za chłodzenie silnika odpowiada wentylator z wiskoza. Tam nie ma żadnego elektrycznego sterowania.
Wiskoza, jak się zagrzeje, powinna spinać wiatrak na sztywno z wałem.

Re: Volvo 240 grzeje się na jałowym

: 05 listopada 2019, 22:44
autor: KubaWroPL
To ja mam jakieś niestandowe rozwiązanie (w sumie można się było spodziewać skoro silnik to swap z 940) - wiatrak jest na chłodnicy i jest elektryczny.
Obrazek

Czujnik załączający wiatrak to ten widoczny z czerwoną podkładką - gumką. To jest dokładnie ten egzemplarz:
http://wow.waw.pl/czujnik-wlacznik-wentylatora-chlodnicy-volvo-240-260-740-760-780-940-960

Pytanie jak często ten element się psuje? I jak sprawdzić czy działa czy nie?

No chyba, że w ciemno zamówię i po prostu sprawdzę - kosztuje 40 PLN...

Re: Volvo 240 grzeje się na jałowym

: 05 listopada 2019, 23:23
autor: fonderal
KubaWroPL pisze:Pytanie jak często ten element się psuje? I jak sprawdzić czy działa czy nie?

Zewrzyj oba kable dochodzące do włącznika wentylatora, nic nie zepsujesz. Jak wentyl ruszy, winny jest czujnik. Jak nie ruszy - szukasz dalej.
Jako, że to trochę rzeźba, nie da się podać konkretów. Ale można posprawdzać, czy wyłącznik jest na plusie czy na masie, a potem czy ten plus albo masa w ogóle dochodzi do wyłącznika. Wentylatory podłącza się pod stałe zasilanie niezależne od stacyjki, ale warto posprawdzać oba warianty, nie wiadomo co tam ktoś wymyślił...

Re: Volvo 240 grzeje się na jałowym

: 06 listopada 2019, 00:45
autor: KubaWroPL
fonderal pisze:Zewrzyj oba kable dochodzące do włącznika wentylatora, nic nie zepsujesz. Jak wentyl ruszy, winny jest czujnik. Jak nie ruszy - szukasz dalej.

I to jest konkretna wskazówka - dziękuję bardzo.

Sprawdziłem i niestety zwarcie nie uruchamia wentrylatora - szukam zatem jakiś przerw w dostawie zasilania z aku.

Re: Volvo 240 grzeje się na jałowym

: 06 listopada 2019, 13:22
autor: fonderal
Możesz jeszcze sprawdzić sam wentylator podłączając go bezpośrednio do akumulatora. Czarny to masa, zielony pierwszy bieg, czerwony drugi. Może spalony, może zatarty...

Oryginalnie w 940 oba biegi wentylatora są uruchamiane przez ecu silnika sterujące przekaźnikiem (i przez presostaty skraplacza klimy, ale to inna bajka) za pomocą masy. Obwód prądowy podwójnego przekaźnika jest cały czas pod napięciem, podanie masy na cewkę przekaźnika powoduje zasilenie wentylatora. Jeśli przeszczep był zrobiony 1:1, taki przekaźnik gdzieś tam powinien być. Czarny plastik od góry, biały od dołu, podwójny, one też czasem padają.
Ty masz dwupinowy włącznik do wentylatora jednobiegowego, także dwubiegowy z natury wentylator jak już zadziała podpięty pod tę instalację, to tylko na jednym biegu. Z tego powodu nie jest potrzebny podwójny przekaźnik, wystarczy jakiś zwykły, np. od świateł i może gdzieś on tam jest. Gorzej, jak się komuś nie chciało, poszedł na skróty i olał przekaźnik. Nie że nie zadziała, ale tam jednak płynie spory jak na instalację samochodową prąd i czasem takie rozwiązanie wystarczy na pięć lat, czasem na tydzień.
Jest jeszcze sprawa bezpiecznika. W 940 na obwodzie wentylatora nie ma bezpiecznika jako takiego, jego rolę pełni kabel idący od akumulatora do przekaźników wentylatora. Może ktoś gdzieś po drodze dołożył jakiś bezpiecznik i ten zdechł...

Tak na marginesie, lokalizacja samego włącznika też nie jest najlepsza i może sprzyjać przegrzewaniu silnika. Na górze chłodnicy płyn jest już schłodzony po przejściu przez chłodnicę, dlatego takie włączniki montuje się w okolicy wejścia (w naszych autach na dole), a przy jakichś przeróbkach np. w adaptorze na dolnym wężu, jak na filmie (okolice 7 minuty). Włącznik na górze chłodnicy włączy wentylator przy wyższej temperaturze silnika, niż gdyby był na dole. Nic się nie stanie jak się zdarzy raz czy dwa, ale na stałe to średnie rozwiązanie. Na górze chłodnicy ztcp był zakładany czujnik dla wiatraka klimy.