[B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
Awatar użytkownika
saabauto
Posty: 654
Rejestracja: 02 listopada 2014, 12:16
Lokalizacja: www.naprawavolvo.pl
Kontaktowanie:

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: saabauto » 06 stycznia 2017, 20:40

fonderal pisze:Dla LH2.4 czujnik temperatury jest ten sam w każdym przypadku, czy to wiatrak z wiskozą czy silnikiem elektrycznym. OE 1346030, BOSCH 0 280 130 032, FAE 33090 itd. To jest czujnik z dwoma takimi samymi termistorami NTC w jednej obudowie. Jeden obsługuje sterownik silnika, drugi ezk, bez względu na rodzaj napędu wentylatora. Czujnik potrzebuje zewnętrznej masy, bo termistory są włączone między obudowę i piny, każdy ze swoim. Właśnie dlatego dobra masa na głowicy ma tu znaczenie. Od jednego pinu kabel prowadzi do ecu, od drugiego do ezk.

Zaś czujnik 026 to tylko jeden termistor. Wystarcza, bo przy LH2.2 ezk nie uwzględnia temperatury silnika. Nie potrzebuje masy na obudowie, bo termistor jest podłączony tylko między piny. Do jednego pinu doprowadzona jest masa, drugi jest wyjściem do ecu.

W obydwu czujnikach siedzą identyczne termistory NTC, ale sprawdza się je inaczej. W 026 rezystancję mierzy się między pinami, w 032 osobno między każdym pinem a obudową.

Teraz o zakładzie :)
Montując czujnik 026 do LH2.4 łączysz ezk z ecu przez termistor i wszystko głupieje.
Natomiast założenie czujnika 032 do LH2.2 nie spowoduje żadnych kłopotów, bo jeden termistor będzie podłączony między masę obudowy a pin z kablem masowym i siłą rzeczy nie będzie wykorzystywany. Drugi termistor będzie podłączony między masę obudowy a pin z przewodem prowadzącym do ecu. Tym samym ecu LH2.2 otrzyma identyczny sygnał, jak z czujnika 026.
CBDU.


Otóż nie do końca :-) Są sterowniki ECU (w pn popatrzę, jakie numery mają) na długą wtyczkę, czyli LH 2.4 i na 1 rezystorowy czujnik, z wiskozą pod maską :)

Nie piszę tu o reginie :) jako ciekawostkę dodam, że drugi rodzaj dwurezystorowych czujników o innych zakresach oporności, występuje w starych 760 z redblockami 8V, a tam siedziały pierwsze sterowniki ECU LH 2.4 Zdarzał się bardzo rzadko, w samym początku produkcji 16V, silnik B204F z LH 2.4 i one np. także miały te nietypowe czujniki temperatury :-)
0 x
--
pzdr. Mateusz Nowakowski vel George
http://www.naprawavolvo.pl
tel: 500 740 940

Awatar użytkownika
fullsize
Posty: 564
Rejestracja: 08 października 2014, 20:21
Lokalizacja: Warszawa (WK)

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: fullsize » 06 stycznia 2017, 21:07

saabauto pisze:Cztery strony bicia pały o słabe odpalanie, czujniki i inne pierdoły. Filmiki, katalogi, szukanie nie tam, gdzie trzeba...

Te cztery strony bicia pały (i ogólnie dział techniczny) są wg mnie właśnie po to, żeby osoby takie jak ja, czyli laicy, ale z zapałem i chęciami, dowiedzieli i nauczyli się czegoś o swoim żelazie i tym, co je trapi.
saabauto pisze:Jeśli masz włożonego EPSa o tym numerze, który podałeś, to nie jest właściwy do Twojego wozu.

Obstawiam, że z wozu wyjąłeś Boscha o takim numerze: 0280130026 co krosuje się na EPSa 1.830.128

Zaś przyczyną przygasania niekoniecznie był czujnik.

Upewnię się jeszcze co do numerów wyjętego i włożonego czujnika i dam znać w niedzielę. Nie wykluczam natomiast, że nie on jest/był przyczyną, bo tak jak pisałem wcześniej, jestem laikiem, tak więc jeżeli robię coś sam, to pozostaje mi tylko porównywać objawy z opisami w internetach i wymieniać podejrzane elementy.
fonderal, dzięki za łopatologiczne wyjaśnienia :) Do Waszej dyskusji z saabauto nie mogę się odnieść, bo jej poziom przekracza moje zdolności pojmowania ;) Mogę powiedzieć tylko tyle, że moje auto zostało wyprodukowane w październiku 1993, więc modelowo jest to 94', a wiatrak jest na wiskozie.
Masy te które znalazłem, przetarłem papieremściernym, nasmarowałem i skręciłem, ale nie wiem czy znalazłem też masę silnika. Która to jest?
No i sprawdzę jeszcze kabel idący do wtyczki od czujnika.
0 x
Chevy Caprice Wagon '88
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86

Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3060
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: Sinuspi » 06 stycznia 2017, 21:20

Punkty masowe:
- pod kolektorem na bloku tak na wysokości rozrusznika
- pokrywa zaworów, śruba w rogu przy grodzi
- dla turbo lewa podłużnica od góry
- dla n/a prawa podłużnica od góry
- blaszki na poduszkach hydro silnika.

Patrząc na sucho co BOSCH podaje, to czujniki 0280130069 były zamienne z 0280130032 i miały czarną wtyczkę.
740 B230 89-90,
740T 90-92,
740 16v all
760 B280 87-90
760T 90
780T 90-91
780 B280 87-90
940 B230 91-98 (Bosch FI)
940 16v all.

Jeżeli chodzi Mateuszowi :roll: może o ten http://i.ebayimg.com/images/g/DOsAAMXQH ... s-l500.jpg - to jest do starszych motorów.
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego

Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: fonderal » 07 stycznia 2017, 00:37

saabauto pisze:Otóż nie do końca :-) Są sterowniki ECU (w pn popatrzę, jakie numery mają) na długą wtyczkę, czyli LH 2.4 i na 1 rezystorowy czujnik, z wiskozą pod maską :)

Nie piszę tu o reginie :) jako ciekawostkę dodam, że drugi rodzaj dwurezystorowych czujników o innych zakresach oporności, występuje w starych 760 z redblockami 8V, a tam siedziały pierwsze sterowniki ECU LH 2.4 Zdarzał się bardzo rzadko, w samym początku produkcji 16V, silnik B204F z LH 2.4 i one np. także miały te nietypowe czujniki temperatury :-)


Ale my tu mamy na tapecie B200F z 1994. Regina to nie ten silnik, w 1994 bywała w B230F. Co zresztą nie ma dla nas znaczenia, bo tam też siedział czujnik 032. O :)

Wtyczka nie ma tu nic do rzeczy, wentylator też nie. Istotne jest ecu, ale przede wszystkim EZK. W tym silniku mamy EZ116K, który wymaga informacji o temperaturze (pin 2). Dlatego potrzebny jest czujnik z dwoma termistorami (nie rezystorami), czyli właśnie 032. W B200F w ogóle nie było innego czujnika, tylko ten jeden. Generalnie czujnik 032 zawsze występował tam, gdzie informacji o temperaturze potrzebowały dwa sterowniki: wtrysku i zapłonu. Z kolei 026 tam, gdzie zapłon nie był zainteresowany temperaturą silnika.

Regułą jest tandem LH2.4 z EZ116K (czujnik 032, czarny) i przed 1990 rokiem LH2.2 z EZ102/115/117/118K (czujnik 026, niebieski). Nie wykluczam, że gdzieś istnieje jakieś egzotyczne połączenie LH2.4 z któymś starym EZK z nieużywanym drugim pinem, ale na pewno nie w B200F z 1994 roku. Mówimy o rozwiązaniach fabrycznych ofc.

Sinuspi pisze:Patrząc na sucho co BOSCH podaje, to czujniki 0280130069 były zamienne z 0280130032 i miały czarną wtyczkę.

032 nie jest dostępny od 05/2011, w zamian jest 069. Po co tak? Jeden Bosch wie :)

fullsize, istotny jest rok modelowy, ten z VINu. Faktyczna data produkcji czasem się z nim pokrywa a czasem nie, ale jest bez znaczenia dla pojęcia "rok produkcji" w kontekście różnic w wyposażeniu czy konstrukcji. Tylko rok modelowy.
0 x

re5pect
Posty: 666
Rejestracja: 20 listopada 2014, 21:39

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: re5pect » 07 stycznia 2017, 03:38

Czytałem temat z ciekawości i w sumie się wtrące z bardzo podobnym problemem.

Pacjent: Volvo 740 b230ft 1988r, bez mrugadełka pod maską.

Na zimnym po odpaleniu obroty lecą w górę, momentalnie spadają w dół i auto gaśnie. Muszę przytrzymać pedał gazu z sekundę żeby ustawić obroty na poziomie 1000-1500, puszczam gaz i jest OK. Na ciepłym silniku nie ma problemu.

Sądzicie że też powinienem podejrzewać czujnik temperatury (ten pod kolektorem ssącym)?

Do tego co kilka-kilkanaście sekund na biegu jałowym obroty lekko kuleją, tak jakby gubił zapłon (niektórzy patrzyli i mówili że to nic strasznego, ale jednak fajnie byłoby znaleźć przyczynę). Kopułka/palec/kable/świece nowe, dolot szczelny (na dniach sprawdzę jeszcze uszczelki wtryskiwaczy).

Niby pierdoły, ale są to ostatnie irytyujące mnie rzeczy w 740 :D
0 x

Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3060
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: Sinuspi » 09 stycznia 2017, 14:01

re5pect pisze:Czytałem temat z ciekawości i w sumie się wtrące z bardzo podobnym problemem.

Pacjent: Volvo 740 b230ft 1988r, bez mrugadełka pod maską.

Na zimnym po odpaleniu obroty lecą w górę, momentalnie spadają w dół i auto gaśnie. Muszę przytrzymać pedał gazu z sekundę żeby ustawić obroty na poziomie 1000-1500, puszczam gaz i jest OK. Na ciepłym silniku nie ma problemu.

Sądzicie że też powinienem podejrzewać czujnik temperatury (ten pod kolektorem ssącym)?

Do tego co kilka-kilkanaście sekund na biegu jałowym obroty lekko kuleją, tak jakby gubił zapłon (niektórzy patrzyli i mówili że to nic strasznego, ale jednak fajnie byłoby znaleźć przyczynę). Kopułka/palec/kable/świece nowe, dolot szczelny (na dniach sprawdzę jeszcze uszczelki wtryskiwaczy).

Niby pierdoły, ale są to ostatnie irytyujące mnie rzeczy w 740 :D


Przy EZ116K mrugadełka były (podłokietnik MKII ) lub przy kielichu lewym jedno lub dwa gniazda (2 było dla klimy) MKI.
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego

Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3060
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: Sinuspi » 09 stycznia 2017, 15:38

Sinuspi pisze:Patrząc na sucho co BOSCH podaje, to czujniki 0280130069 były zamienne z 0280130032 i miały czarną wtyczkę.

032 nie jest dostępny od 05/2011, w zamian jest 069. Po co tak? Jeden Bosch wie :)


:)
Trzeba zdać sobie sprawę, że BOSCH jest producentem / regeneratorem / zakupionych patentów.
I tak ten sam czujnik ;) ->032 dla wygody szperaczy katalogowych informacji, jest dostępy np dla Opluma i innych z OBD Inawet po innym nr

Choć struganie pały w temacie wyższości "miesiączki pingwina na liczebność fajnych ludzi w Chinach" nie wiele Fullsize'owi pomoże w temacie przygasania :?
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego

Awatar użytkownika
fullsize
Posty: 564
Rejestracja: 08 października 2014, 20:21
Lokalizacja: Warszawa (WK)

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: fullsize » 09 stycznia 2017, 18:27

Spoko, zaraz idę pogrzebać przy tych masach i sprawdzić wiązkę do czujnika. Jak go wkręciłem, to jego położenie osiowo było inne niż poprzedniego, tak więc musiałem nieco "nagiąć" wiązkę, żeby wetknąć wtyczkę. Kto wie, może przy okazji urwałem jakiś kabelek...
0 x
Chevy Caprice Wagon '88
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86

Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: fonderal » 09 stycznia 2017, 18:40

Podgrzej sobie silnik, na takim mrozie stara izolacja pęka aż miło...
0 x

Awatar użytkownika
fullsize
Posty: 564
Rejestracja: 08 października 2014, 20:21
Lokalizacja: Warszawa (WK)

Re: [B200F] Problem z odpalaniem na ciepło

Postautor: fullsize » 09 stycznia 2017, 18:45

Stoi w garażu, a tam jest z 10-15 stopni - wystarczy? :)
0 x
Chevy Caprice Wagon '88
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości