overdrive AW70

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

Naprawię sam? Nie mogłem znaleźć żadnego tutorialu... Podpowiedzcie proszę.
Chyba że polecicie kogoś w Poznaniu czy okolicach.
Dzięki!
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Jeśli wszystko jest w porządku, to przy włączonym zapłonie i naciskaniu guzika OD słychać ciche klikanie przekaźnika wewnątrz i solenoidu na zewnątrz samochodu, a przy zablokowanym nadbiegu powinna się świecić kontrolka, taka strzałka w górę. Czwórka jest domyślnie odblokowana, jeśli ją zablokujesz , wyłączysz zapłon i włączysz ponownie, to powinna być odblokowana automatycznie, bez potrzeby wciskania guzika.

Jak nic nie klika i nie świeci, to szukamy dlaczego. Trudne to nie jest, ale te pół godziny trzeba poświęcić. Są cztery miejsca, w których może coś nie działać. W Twoim przypadku mamy brak zasilania solenoidu, zatem do sprawdzenia są trzy z czterech miejsc, mz. najlepiej w podanej kolejności.

1. Bezpiecznik nr 12
Bezpiecznik wiadomo, omomierz albo od razu wymiana na nowy. Obsługuje m.in. światła cofania, jak świecą to teoretycznie jest dobry. Ale lepiej sprawdzić albo wymienić, bo może ktoś coś poprzestawiał.

2. Solenoid (zawór elektromagnetyczny)
Siedzi z lewej strony skrzyni, jest dostępny od spodu. Ale żeby go sprawdzić wystarczy wyjąć przekaźnik OD (znajdziesz go za bezpiecznikami, w drugim rzędzie pierwszy z prawej, biały i wysoki) i w pustym gnieździe zmostkować piny 31* z 87 (albo po prostu podać plus na 87). Po zmostkowaniu 31 z 87 jedziemy na przejażdżkę żeby sprawdzić, czy czwórka jest odblokowana. Jeśli mamy cztery biegi, to solenoid jest ok. i bierzemy się za sprawdzanie przekaźnika. Jeśli czwórki nie ma, to przekaźnik wkładamy na miejsce i zostawiamy w spokoju, bo uszkodzony jest kabel solenoidu, złącze, albo sam solenoid.
Solenoid odkręca się kluczem 12 po umyciu okolicy np. zmywaczem do hamulców i podniesieniu lewej strony auta, żeby po wyjęciu nie ciekło.

3. Przekaźnik OD
Można podmienić na sprawdzony albo spróbować go przelutować, zimne luty to dość częsta przypadłość. Sprawdzamy łącząc pin 31* z 86 na przekaźniku wciśniętym w gniazdo (wystarczy impuls) albo podając impuls plusa na brązowy kabel guzika (idzie do pinu 86 przekaźnika). Sprawdzając na stole podłączamy minus do 15, plus do 31 i impulsem plusa na 86 patrzymy, czy działa. Najlepiej po zdjęciu obudowy, wtedy wszystko widać. Można profilaktycznie przelutować działający przekaźnik, na pewno mu to nie zaszkodzi.

4. Guzik w wybieraku albo kable od guzika
U Ciebie tutaj wszystko powinno być w porządku, ale jak już jest wszystko na wierzchu, to można zerknąć. Przy wyjętym przekaźniku OD i wyłączonym zapłonie podłączamy omomierz pod piny 31 i 86 w gnieździe i naciskamy guzik OD w wybieraku. Przy wciśniętym omomierz powinien pokazać zwarcie. Jak nic się nie dzieje, to wydłubujemy guzik z wybieraka (siedzi na wcisk) i sprawdzamy go omomierzem, potem sprawdzamy kable podłączając omomierz do kabla w wybieraku i gniazda przekaźnika (brązowy 86, niebieski 31).

*Pin 31 na schemacie poniżej to plus po stacyjce przez bezpiecznik 12.
W oznaczeniach dla praktycznie wszystkich marek jest przyjęte, że 31 oznacza masę a plusem po stacyjce jest 15, dlatego dla bezpieczeństwa i poprawności działań wszelkie prace należy rozpocząć ustaleniem polaryzacji 15 i 31.

Niektórzy na stałe blokują możliwość odłączania czwórki, są na ebayu "emulatory" w postaci blachy przykręcanej w miejsce solenoidu, można też przerobić sam solenoid. Ale mz. nie ma się co pozbawiać czegoś, co może się przydać.

Może być tak, że elektryka działa poprawnie, a mimo to jest problem z OD. Ale grzebanie w automacie to dla mnie za wysokie progi...


Obrazek
Ostatnio zmieniony 31 marca 2017, 14:57 przez fonderal, łącznie zmieniany 1 raz.
3 x
takijedenkuba
Posty: 1750
Rejestracja: 01 października 2014, 22:24
Lokalizacja: Ustrzyki D. Zielonka Warszawa Iława

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: takijedenkuba »

nono.. profeska
0 x
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

Bardzo dziękuję zachęciłeś mnie żeby jednak samemu spróbować :)
0 x
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

W sumie mam taki sam silnik z taką samą skrzynią w 240stce więc teoretycznie mam co podmieniać ;)
0 x
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

Więc przekaźnik OD zlokalizowany i nie pstryka. Wyjąłem gnoja i w sumie w środku wygląda jak nowy.
Wydłubałem guzik i niby sprężynka jest i blaszki się zwierają.
Po świętach dalsza diagnoza...
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Kolejny krok to sprawdzenie, czy po włączeniu zapłonu na pinie 31 gniazda przekaźnika pojawia się 12V, i na 86 to samo 12V po naciśnięciu guzika na wybieraku. Jeżeli nie, to mamy problem z zasilaniem, a jeśli tak, to winy szukamy w przekaźniku. Wygląd nie przesądza:)

Jeśli zasilanie jest ok., możesz nie wkładać przekaźnika, na stałe zmostkować 31 z 87 i tak jeździć, powinien się pojawić czwarty bieg ale bez możliwości zablokowania inaczej, niż przez wyjęcie zwory.

Najlepszego i wesołych świąt :)

Obrazek

edit
post przeedytowany, bo obrazek zawierał błąd (zamienione miejscami 31 i 86)
Ostatnio zmieniony 28 grudnia 2016, 12:12 przez fonderal, łącznie zmieniany 1 raz.
1 x
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

Piękne dzięki Fonderal super mi pomagasz!
0 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3045
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Dużą flaszkę przewiduję ;)
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: overdrive AW70

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

A i owszem!
0 x
ODPOWIEDZ