Szanowni,
zakładam dodatkowe światła drogowe/dalekosiężne na zderzak. Samochód to 945 z 1995.
Pytanie mam z zakresu elektryki. Myślę na puszczeniem instalacji przez przekaźnik. Chcę połączyć zasilanie lamp drogowych w reflektorach i lamp dodatkowych. Podłączyć je na "krótko" z plusa z akumulatora (przez dodatkowy bezpiecznik). Plus załączany przekaźnikiem sterowanym plusem z zasilania świateł drogowych standardowych. Pytanie mi się urodziło. Czy nie zwariuje kontrolka "awarii świateł"? Mam poważne podejrzenie, że tak.
Jeśli mam rację. Macie inne propozycje, jak to podłączyć?
B.
Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Kontrolka nie zwariuje, bo zapala się wtedy, jeżeli pobór prądu przez prawą i lewą stronę będzie się różnił. Prąd pobierany przez przekaźnik jest na tyle niewielki, że nie powinien mieć znaczenia. Żeby jednak w stu procentach wykluczyć prawdopodobieństwo zapalenia się kontrolki wystarczy wziąć sterowanie sprzed kontrolera żarówek, np. z lewej manetki.
Jeżeli chcesz być w zgodzie z przepisami, to powinna być możliwość wyłączania dodatkowych drogowych niezależnie od fabrycznych. U siebie zrobiłem to tak, że reflektory są zasilane z aku przez bezpiecznik i przekaźnik sterowany z włącznika drogowych w manetce, ale między manetką a przekaźnikiem mam wyłącznik. Kable prądowe 4mm kw., sterujące 1mm kw.
edit:
Jeżeli chcesz być w zgodzie z przepisami, to powinna być możliwość wyłączania dodatkowych drogowych niezależnie od fabrycznych. U siebie zrobiłem to tak, że reflektory są zasilane z aku przez bezpiecznik i przekaźnik sterowany z włącznika drogowych w manetce, ale między manetką a przekaźnikiem mam wyłącznik. Kable prądowe 4mm kw., sterujące 1mm kw.
edit:
1 x
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Dzięki za odpowiedź.fonderal pisze:Kontrolka nie zwariuje, bo zapala się wtedy, jeżeli pobór prądu przez prawą i lewą stronę będzie się różnił. Prąd pobierany przez przekaźnik jest na tyle niewielki, że nie powinien mieć znaczenia. Żeby jednak w stu procentach wykluczyć prawdopodobieństwo zapalenia się kontrolki wystarczy wziąć sterowanie sprzed kontrolera żarówek, np. z lewej manetki.
Jeżeli chcesz być w zgodzie z przepisami, to powinna być możliwość wyłączania dodatkowych drogowych niezależnie od fabrycznych. U siebie zrobiłem to tak, że reflektory są zasilane z aku przez bezpiecznik i przekaźnik sterowany z włącznika drogowych w manetce, ale między manetką a przekaźnikiem mam wyłącznik. Kable prądowe 4mm kw., sterujące 1mm kw.
edit:
Jeszcze jedno krótkie pytanie. W którym miejscu wiązki się wpiąłeś z kablem do dodatkowych świateł? Konkretnie w którym miejscu samochodu?
B.
0 x
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Sterowanie przekaźnikiem z niebieskiego przewodu w kostce lewej manetki.
Masa dla przekaźnika skądkolwiek.
Prądowy do halogenów bezpośrednio z akumulatora przez bezpiecznik (bezpiecznik siedzi w jednej obudowie z przekaźnikiem).
Masa halogenów z fabrycznego "jeża" za lewym reflektorem.
Gdybyś chciał coś więcej - pytaj śmiało, mam obrazki:)
Masa dla przekaźnika skądkolwiek.
Prądowy do halogenów bezpośrednio z akumulatora przez bezpiecznik (bezpiecznik siedzi w jednej obudowie z przekaźnikiem).
Masa halogenów z fabrycznego "jeża" za lewym reflektorem.
Gdybyś chciał coś więcej - pytaj śmiało, mam obrazki:)
0 x
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Dobra, założyłem.
Efekt końcowy za dnia wygląda tak:
Nocą
1. Pozycja:
2. Światła drogowe bez dodatkowych:
3. Komplet:
Zdjęcia robione telefonem. Różnica w "ilości" światła na żywo jest większa.
Nie wiem, czy pozostawię opcję "pozycji" w lampach dodatkowych. Muszę chwilę z tym pojeździć. Pozycja jest na LED-zie i światłowodzie. Mam nie wyrobione zdanie, co do wyglądu...
Montaż w sumie był prosty. 2 dziury w zderzaku i jego aluminiowym wzmocnieniu. Podcięta atrapa, żeby zmieścić wspornik lamp i kable zasilające.
Elektryka: Masa z "jeża" z okolic przodu prawego błotnika. Plus do pozycji z prawej pozycji. Plus do świateł drogowych bezpośrednio z plusa z aku via bezpiecznik 15A przez przekaźnik. Sterowanie przekaźnika z kabla przy manetce via włącznik na desce.
Koszty:
1. Lampy Wesem HOS2.38811 - 250 zł (prezent, więc nic mnie nie kosztowały )
2. Przekaźnik - 14 zł
2. Oprawka bezpiecznika + bezpiecznik - 5 zł.
3. Włącznik - 6 zł.
4. Kabel 2,5mm2 - 20 zł (wziąłem na zapas zwój)
5. Trytyty - z zapasów.
6. 5 metrów peszla - z zapasów.
7. Cyna, koszulki termokurczliwe, złączki - z zapasów.
Czas pracy łącznie około 4 godzin.
B.
Efekt końcowy za dnia wygląda tak:
Nocą
1. Pozycja:
2. Światła drogowe bez dodatkowych:
3. Komplet:
Zdjęcia robione telefonem. Różnica w "ilości" światła na żywo jest większa.
Nie wiem, czy pozostawię opcję "pozycji" w lampach dodatkowych. Muszę chwilę z tym pojeździć. Pozycja jest na LED-zie i światłowodzie. Mam nie wyrobione zdanie, co do wyglądu...
Montaż w sumie był prosty. 2 dziury w zderzaku i jego aluminiowym wzmocnieniu. Podcięta atrapa, żeby zmieścić wspornik lamp i kable zasilające.
Elektryka: Masa z "jeża" z okolic przodu prawego błotnika. Plus do pozycji z prawej pozycji. Plus do świateł drogowych bezpośrednio z plusa z aku via bezpiecznik 15A przez przekaźnik. Sterowanie przekaźnika z kabla przy manetce via włącznik na desce.
Koszty:
1. Lampy Wesem HOS2.38811 - 250 zł (prezent, więc nic mnie nie kosztowały )
2. Przekaźnik - 14 zł
2. Oprawka bezpiecznika + bezpiecznik - 5 zł.
3. Włącznik - 6 zł.
4. Kabel 2,5mm2 - 20 zł (wziąłem na zapas zwój)
5. Trytyty - z zapasów.
6. 5 metrów peszla - z zapasów.
7. Cyna, koszulki termokurczliwe, złączki - z zapasów.
Czas pracy łącznie około 4 godzin.
B.
0 x
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
940 ma z natury niezłe drogowe, ale dodatkowe jeszcze nikomu nie zaszkodziły
Muszę kiedyś porobić takie zdjęcia swojemu, sam jestem ciekaw co wyjdzie, pewnie będzie trochę gorzej niż u Ciebie. Chciałem być możliwie blisko oryginału i założyłem prostokątne Bosch Profi 210, bo były kiedyś oferowane jako oe volvo. Mogłyby świecić lepiej, ale generalnie wstydu nie ma.
Muszę kiedyś porobić takie zdjęcia swojemu, sam jestem ciekaw co wyjdzie, pewnie będzie trochę gorzej niż u Ciebie. Chciałem być możliwie blisko oryginału i założyłem prostokątne Bosch Profi 210, bo były kiedyś oferowane jako oe volvo. Mogłyby świecić lepiej, ale generalnie wstydu nie ma.
0 x
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Jak już jesteśmy przy OE reflektorach Volvo ktoś mi powie jakie modele/firmy w 240-stkach występowały?
0 x
- dom?n
- Administrator
- Posty: 3037
- Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
O ile dobrze pamiętam to standardowe przeciwmgielne do 240 to Bosch Pilot 210. Te pod zderzakiem.
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Panowie, a jak podłączyć zwykłe przeciwmgielne na halogenach H3 55W w serii 200? Masa to wiadomo,a plus? Można go wziąć ze skrzynki bezpieczników?
0 x
Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych
Od biedy można z bezpiecznika pozycyjnych, naturalnie przez wyłącznik i po zamianie bezpiecznika na min. 15A. Ale ja bym tak nie robił.
Bardziej elegancko, ale przede wszystkim korzystniej dla instalacji i jakości świecenia (spadki napięć) byłoby zasilić halogeny przez przekaźnik.
Czyli wyglądałoby to mniej więcej jak u mnie drogowe, ale zasilanie przekaźnika należałoby podłączyć np. pod bezpiecznik pozycyjnych.
Sterowanie: bezpiecznik pozycyjnych --> wyłącznik --> cewka przekaźnika.
Zasilanie: akumulator --> bezpiecznik (dodatkowy, np. na kablu) --> styki przekaźnika --> halogeny.
Bardziej elegancko, ale przede wszystkim korzystniej dla instalacji i jakości świecenia (spadki napięć) byłoby zasilić halogeny przez przekaźnik.
Czyli wyglądałoby to mniej więcej jak u mnie drogowe, ale zasilanie przekaźnika należałoby podłączyć np. pod bezpiecznik pozycyjnych.
Sterowanie: bezpiecznik pozycyjnych --> wyłącznik --> cewka przekaźnika.
Zasilanie: akumulator --> bezpiecznik (dodatkowy, np. na kablu) --> styki przekaźnika --> halogeny.
0 x