Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
Bartek D.
Posty: 14
Rejestracja: 12 grudnia 2016, 10:33

Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Bartek D. »

Szanowni,

zakładam dodatkowe światła drogowe/dalekosiężne na zderzak. Samochód to 945 z 1995.

Pytanie mam z zakresu elektryki. Myślę na puszczeniem instalacji przez przekaźnik. Chcę połączyć zasilanie lamp drogowych w reflektorach i lamp dodatkowych. Podłączyć je na "krótko" z plusa z akumulatora (przez dodatkowy bezpiecznik). Plus załączany przekaźnikiem sterowanym plusem z zasilania świateł drogowych standardowych. Pytanie mi się urodziło. Czy nie zwariuje kontrolka "awarii świateł"? Mam poważne podejrzenie, że tak.

Jeśli mam rację. Macie inne propozycje, jak to podłączyć?

B.
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Kontrolka nie zwariuje, bo zapala się wtedy, jeżeli pobór prądu przez prawą i lewą stronę będzie się różnił. Prąd pobierany przez przekaźnik jest na tyle niewielki, że nie powinien mieć znaczenia. Żeby jednak w stu procentach wykluczyć prawdopodobieństwo zapalenia się kontrolki wystarczy wziąć sterowanie sprzed kontrolera żarówek, np. z lewej manetki.

Jeżeli chcesz być w zgodzie z przepisami, to powinna być możliwość wyłączania dodatkowych drogowych niezależnie od fabrycznych. U siebie zrobiłem to tak, że reflektory są zasilane z aku przez bezpiecznik i przekaźnik sterowany z włącznika drogowych w manetce, ale między manetką a przekaźnikiem mam wyłącznik. Kable prądowe 4mm kw., sterujące 1mm kw.

edit:
Obrazek
1 x
Bartek D.
Posty: 14
Rejestracja: 12 grudnia 2016, 10:33

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Bartek D. »

fonderal pisze:Kontrolka nie zwariuje, bo zapala się wtedy, jeżeli pobór prądu przez prawą i lewą stronę będzie się różnił. Prąd pobierany przez przekaźnik jest na tyle niewielki, że nie powinien mieć znaczenia. Żeby jednak w stu procentach wykluczyć prawdopodobieństwo zapalenia się kontrolki wystarczy wziąć sterowanie sprzed kontrolera żarówek, np. z lewej manetki.

Jeżeli chcesz być w zgodzie z przepisami, to powinna być możliwość wyłączania dodatkowych drogowych niezależnie od fabrycznych. U siebie zrobiłem to tak, że reflektory są zasilane z aku przez bezpiecznik i przekaźnik sterowany z włącznika drogowych w manetce, ale między manetką a przekaźnikiem mam wyłącznik. Kable prądowe 4mm kw., sterujące 1mm kw.

edit:
Obrazek
Dzięki za odpowiedź.
Jeszcze jedno krótkie pytanie. W którym miejscu wiązki się wpiąłeś z kablem do dodatkowych świateł? Konkretnie w którym miejscu samochodu?

B.
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Sterowanie przekaźnikiem z niebieskiego przewodu w kostce lewej manetki.
Masa dla przekaźnika skądkolwiek.
Prądowy do halogenów bezpośrednio z akumulatora przez bezpiecznik (bezpiecznik siedzi w jednej obudowie z przekaźnikiem).
Masa halogenów z fabrycznego "jeża" za lewym reflektorem.

Gdybyś chciał coś więcej - pytaj śmiało, mam obrazki:)
0 x
Bartek D.
Posty: 14
Rejestracja: 12 grudnia 2016, 10:33

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Bartek D. »

Dobra, założyłem.

Efekt końcowy za dnia wygląda tak:
Obrazek

Nocą
1. Pozycja:
Obrazek
2. Światła drogowe bez dodatkowych:
Obrazek
3. Komplet:
Obrazek

Zdjęcia robione telefonem. Różnica w "ilości" światła na żywo jest większa.

Nie wiem, czy pozostawię opcję "pozycji" w lampach dodatkowych. Muszę chwilę z tym pojeździć. Pozycja jest na LED-zie i światłowodzie. Mam nie wyrobione zdanie, co do wyglądu...

Montaż w sumie był prosty. 2 dziury w zderzaku i jego aluminiowym wzmocnieniu. Podcięta atrapa, żeby zmieścić wspornik lamp i kable zasilające.

Elektryka: Masa z "jeża" z okolic przodu prawego błotnika. Plus do pozycji z prawej pozycji. Plus do świateł drogowych bezpośrednio z plusa z aku via bezpiecznik 15A przez przekaźnik. Sterowanie przekaźnika z kabla przy manetce via włącznik na desce.

Koszty:
1. Lampy Wesem HOS2.38811 - 250 zł (prezent, więc nic mnie nie kosztowały :lol: )
2. Przekaźnik - 14 zł
2. Oprawka bezpiecznika + bezpiecznik - 5 zł.
3. Włącznik - 6 zł.
4. Kabel 2,5mm2 - 20 zł (wziąłem na zapas zwój)
5. Trytyty - z zapasów.
6. 5 metrów peszla - z zapasów.
7. Cyna, koszulki termokurczliwe, złączki - z zapasów.

Czas pracy łącznie około 4 godzin.

B.
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

940 ma z natury niezłe drogowe, ale dodatkowe jeszcze nikomu nie zaszkodziły ;)
Muszę kiedyś porobić takie zdjęcia swojemu, sam jestem ciekaw co wyjdzie, pewnie będzie trochę gorzej niż u Ciebie. Chciałem być możliwie blisko oryginału i założyłem prostokątne Bosch Profi 210, bo były kiedyś oferowane jako oe volvo. Mogłyby świecić lepiej, ale generalnie wstydu nie ma.
0 x
Awatar użytkownika
Miedziany
Posty: 70
Rejestracja: 10 listopada 2016, 10:10
Lokalizacja: Świątkowa Wielka
Kontakt:

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Miedziany »

Jak już jesteśmy przy OE reflektorach Volvo ktoś mi powie jakie modele/firmy w 240-stkach występowały?
0 x
Online
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3037
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

O ile dobrze pamiętam to standardowe przeciwmgielne do 240 to Bosch Pilot 210. Te pod zderzakiem.
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
JoeM
Posty: 1839
Rejestracja: 23 listopada 2014, 15:49
Lokalizacja: Poznań / Wiry
Kontakt:

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: JoeM »

Panowie, a jak podłączyć zwykłe przeciwmgielne na halogenach H3 55W w serii 200? Masa to wiadomo,a plus? Można go wziąć ze skrzynki bezpieczników?
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Podłączenie dodatkowych reflektorów drogowych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Od biedy można z bezpiecznika pozycyjnych, naturalnie przez wyłącznik i po zamianie bezpiecznika na min. 15A. Ale ja bym tak nie robił.
Bardziej elegancko, ale przede wszystkim korzystniej dla instalacji i jakości świecenia (spadki napięć) byłoby zasilić halogeny przez przekaźnik.
Czyli wyglądałoby to mniej więcej jak u mnie drogowe, ale zasilanie przekaźnika należałoby podłączyć np. pod bezpiecznik pozycyjnych.
Sterowanie: bezpiecznik pozycyjnych --> wyłącznik --> cewka przekaźnika.
Zasilanie: akumulator --> bezpiecznik (dodatkowy, np. na kablu) --> styki przekaźnika --> halogeny.
0 x
ODPOWIEDZ