Lotniskowe 240 '92

Zaprezentuj swoją cegłę i aktualizuj na bieżąco swój temat
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

W sumie dawno już nie chwaliłem się żadnym Volvo - może czas to zmienić?


Obrazek

Przez ręce przechodzą mi ostatnio spore ilości tylnonapędowych Volvo, kupowanych jako magazyny części. W tym całym bałaganie zdarza się jednak czasem sytuacja, że jakieś auto żal kasować - i tak było w przypadku rzeczonego samochodu. Historia zaczyna się w bodaj kwietniu 2021 roku. Trafiłem wtedy na FB na ciekawe ogłoszenie - zestaw trzech Volvo na sprzedaż, 744 belgijka, 244 z początku lat 80tych i późne 245. Szybko udało się nawiązać kontakt ze Sprzedającym, który auta przywiózł dwa lata wcześniej ze Szwecji, spod Arvidsjaur. Pracował on przy testach/pokazach samochodowych, a w rzeczonym miejscu znajduje się spory tor służący do testowania samochodów w ekstremalnych, zimowych warunkach. Wspólnie z kolegą ustalili, że od znajomego Szweda odkupią kilka aut - gość miał plac ze złomem, część jezdne, część nie, do latania po rowach w zimie - przywiozą do Polski, wyremontują i sprzedadzą w Szwecji za spore pieniądze. Plan wypalił częściowo - auta do Polski trafiły, stanęły na działce pod Krakowem i.... tyle. COVIDowa rzeczywistość oznaczała brak wyjazdów do Szwecji, kolega zajął się czymś innym, zostały auta, które z czasem zaczęły coraz bardziej przeszkadzać, bo działka była wynajęta, a jej właściciel zaczął marudzić, że bałagan, że złom, itepe. W międzyczasie kombi zamieniło się w skład części do rozbitej Fabii, czy innej Octavii. Po kilkunastu minutach oglądania pierdolnika udało się ustalić kwotę, za jaką całość może zmienić właściciela i tak oto na początku czerwca obudził mnie taki widok:
Obrazek

Czerwone auto przyjechało jako pierwsze i trafiło za garaż. Teoretycznie było nieruchomością. W sumie nie wyróżnia się niczym na pierwszy rzut oka - spatynowane kombi z popękanymi lampami...
Obrazek
Obrazek

Jak widać, ktoś dołożył wiewiórkoje*ce - to dość standardowa sprawa w SVE:
Obrazek

Wnętrze dość biedne, to chyba ekstremalnie podstawowa wersja.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na dachu bagażnik z epoki:
Obrazek

Pod maską - B230F, sprzężone ze skrzynią M47.
Obrazek

Jest kilka fajnych naklejek z epoki:
Obrazek
Obrazek

Oraz zwłoki skody w bagażniku :P
Obrazek

Bałagan w środku - ale bałagan ciekawy, bo oprócz tego...
Obrazek

...jest też to:
Obrazek
Obrazek

Okazuje się, że aż do 2019 roku 240 służyło jako samochód lotniskowy w Arvidsjaur. Holowało specjalną przyczepę z aparaturą do testowania nawierzchni lotniskowej. Samochód rozpędzał się do 80-110 km/h, a instrumenty pomiarowe rejestrowały współczynnik tarcia. Całkiem fajna historia, jak na złom, prawda?

Uruchomienie auta zajęło kilka dni. Okazało się, że jest jakiś problem związany z przepływomierzem, albo lewym powietrzem. Po jego odpięciu da się "normalnie" jeździć. Samochód szybko został posprzątany i zamieniony w wóz serwisowy do pastwisk.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Samochód noce spędzał w hali maszyn...
Obrazek

...ale za dnia zdarzało się go zaparkować przed nią, co niestety - doprowadziło do wypadku.
Obrazek

Nie wiem, czy wyskoczył bieg, czy puścił ręczny - dość, że auto przejechało przez kliny i zjechało kilkanaście metrów w dół, blokując się na trzepaku. Niestety, trasę tę pokonało z otwartymi drzwiami i efekty były niewesołe.

Obrazek
Obrazek

Udało się przełożyć drzwi z czarno-żółtego sedana, ale jakoś straciłem zapał do pracy z samochodem. Niedługo potem skończył się sezon pastwiskowy, konie wyjechały w inne miejsce, a auto stanęło za stodołą. Stan taki trwał mniej więcej do lutego. Wtedy też żywot zakończył stajenny Land Rover Discovery, który praktycznie złamał się wpół (tzn. buda, rama była ok, ale na przykład drzwi odpadły). A ponieważ w tym roku trasa dojazdowa na pastwiska ulegnie zmianie, pojawił się pomysł, żeby wykorzystać poczciwe 240. Od kilku dni auto znowu jeździ, przewożąc towary z góry posesji na dół (i vice versa) i jest powoli kompletowane. Jeśli się uda, w przyszłym tygodniu pozyskam czerwone drzwi; póki co, powalczyłem trochę z lampą. Udało się tanio kupić przyzwoitą, ale nieco poobijaną i bardzo matową lampę tylną:

Obrazek

Została umyta, wyszlifowana i wypastowana.
Obrazek

Efekt - moim zdaniem przyzwoity.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W bagażniku znalazła się bardzo mocno połamana kieszeń drzwi... ale może i ją uda się odratować?
Obrazek

Plany na najbliższy czas? Zdobyć i zamontować drzwi kierowcy, wymienić boczki, bo mam ładny komplet boczków czarnych w zapasie. Muszę rozejrzeć się za jakimś szrotowym kombi, żeby pozyskać ładne fotele, tutaj mam dwukolorowy miszmasz (uszkodzone drzwi też nie były oryginalne - przełożono je z innej 240). Trzeba też ogarnąć tłumik końcowy (urwany), na zegarach - choinka (pewnie bezpieczniki, albo przekaźnik żarówek, bo same żarówki raczej ok), wymienić przednie lampy na nie-wypalone, uruchomić wiewiórkoje*ce, dołożyć drugi akumulator "just in case"... Mam też elegancką konsolę z zapalniczką, poszukam też sensownego 1-din radia z epoki. Wtedy można wjechać w pastwisko słuchając sobie Journey to the Island ze ścieżki dźwiękowej do "Parku Jurajskiego" i wykorzystać w spocie reklamowym. W końcu mieszkam już nie w Krakowie, a na Jurze...
Obrazek
6 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1236
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Ty go chcesz wyremontować i jeździć po drogach czy te "poprawki" to dla qń-ów? Co do kieszeni - jeśli potrzebujesz by tylko była to klej do plastików a następnie od zestaw naprawczy Boll (wata szklana), są takie gotowe zestawy - bardzo dobrze można wzmocnić te kieszenie by służyły, zwłaszcza te nie nastawione na wygląd ;)

https://allegro.pl/oferta/boll-zestaw-n ... gKONPD_BwE
1 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3045
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Jak napiszesz "jedyny taki" przy sprzedaży, to nawet nie nakłamiesz.
2 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
baron
Posty: 663
Rejestracja: 02 sierpnia 2019, 13:58

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: baron »

dom?n pisze:Jak napiszesz "jedyny taki" przy sprzedaży, to nawet nie nakłamiesz.
to tak jak z dopiskiem, że wóz indywidualnie konfigurowany.
każdemu można tak dopisać :)
0 x
The Saab 900: built like a Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Maciek4530 pisze:Ty go chcesz wyremontować i jeździć po drogach czy te "poprawki" to dla qń-ów?
Dobre pytanie. Zasadniczo zmiennych jest mnóstwo - czy dalej będziemy prowadzić firmę, czy zmienię główną pracę (CV złożone, zobaczymy, co z tego wyjdzie...), czy i kiedy kupimy quada/traktor... problemem auta jest brak dokumentów, czyli rejestracja tylko na żółte + ogarnianie akcyzy, bo są nowe przepisy i nie do końca wiem, jak to wymacać. Pewnie się da. Czy warto? Według mnie auto z fajną historią, w przyzwoitym stanie, po zmianie drzwi i wyciągnięciu boku "nie pójdzie poznać, że coś było robione". Tyle, że ja mam jezdnych aut na ten moment... 10 chyba? Czy tam 11. Inna rzecz, że dwusetą fajnie się jeździ, więc może miałaby zastosowanie...

Za pomysł z kieszenią dzięki, posprawdzam. Te plastiki niechętnie współpracują z cyjanoakrylatami...

EDIT: jeszcze zdjęcie stanu aktualnego od buzi strony.

Obrazek
3 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
BASSRIDE
Posty: 300
Rejestracja: 27 grudnia 2021, 18:10

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BASSRIDE »

Poznałem zarówno bohatera wątku jak i jego właściciela. Oba „egzemplarze” niezmiernie ciekawe ;)
1 x
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Nowości niewielkie, bo inne rzeczy mam na głowie - ale zawsze.

Dzięki uprzejmości Kolegi @Kavinsky udało się zdobyć drzwi w kolorze. Nie są idealne, ale mam wrażenie, że te, które miałem poprzednio, choć miały dół w ładniejszym stanie, to pod listwami były jednak masakryczne:


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I tutaj parę ciekawostek i pytań. Skąd takie wycięcie na uszczelce - moje drzwi go nie mają, to kwestia rocznika? Są minimalne różnice między jednymi i drugimi. Inna sprawa... 208 miało oryginalnie czarne klamki, ale srebrnego grilla i listwy. Czy to standardowa kompletacja, czy raczej powinno być albo wszystko srebrne, albo wszystko czarne?


Przy okazji, zacząłem też pracę nad przyczepą do auta. Lata temu przyjechała do Polski z Kanady - ostała się tylko rama z osią i górna pokrywa + nadkola. Planuję pomalować ramę i nadkola na czerwono, z czarnymi akcentami. Będzie na niej zamocowany na stałe zbiornik z wodą, tzw. mauzer.
Obrazek
Obrazek
3 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3080
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

Na moje zezowate malkontentowane spojrzenie, to oś tej podążaczki będzie pod zbiornikiem wysilona obciążeniem a 4 x12mm na dyszel to ja nie wiem co o tym sądzić :) .
Ten Hammek bez usunięcia luźnych płatów metalu i bez nałożenia np fertana i na niego epoksydu to będzie, będzie krótko.
Z Niewiaoma N126n jest świetna rama.

Wszystko czarne.

Lampy kojarzą mi się z lokomotywami i ostatnim wagonem/wagonikiem składu pociągów.

Otwory z zaślepkami to sa otwory służące do wprowadzania dysz ze środkiem konserwującym. Maja takie 700 i 900setki.

I nie chodź na bosaka bo złapiesz wilka, chyba, że sprzedajesz czajnik ;) :lol:

Profil uszczelki jest cieńszy przy zamku z powodu :roll: uniknięcia możliwości jej deformacji w jego rejonie i dostania się do jego części ruchomej.
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Time for an update.

W zeszły weekend znalazłem w końcu trochę czasu i ruszyłem do zabawy w zbrojenie drzwi. Są zasadniczo w dość dobrym stanie, minus narożniki. Trzeba było trochę poczyścić, trochę poszpachlować...
Obrazek
Obrazek

Okazało się też, że ich kolor nie jest oryginalny. To drzwi z auta z lat 80tych, w kolorze zeschłego psiego stolca. Widać go w kilku miejscach. Co ciekawe, moje drzwi prawie na pewno nie były oryginalne - miały inny boczek, klamkę... ale ich kolor był od początku czerwony.
Obrazek
Obrazek

Po wstępnym wyczyszczeniu i zaszpachlowaniu przyszedł czas na przebrojenie. Dokonywane w obstawie.
Obrazek

Stare drzwi zostały pozbawione wszystkich dostępnych elementów, a napisy - zwymiarowane. Posłużą jeszcze do testu działania pasty polerskiej. EDIT - zrobiłem jeszcze zdjęcie linijki, żeby wiedzieć, ile "naprawdę" mają te napisy. Wezmę inną i się okaże, że przekłamuje, albo co...
Obrazek
Obrazek

Jeszcze tylko malowanie - i drzwi mogą czekać na montaż. Niestety, zdjęcie uszczelki nie było za bardzo możliwe - przynajmniej częściowo jest wklejona. Jeśli kiedyś auto będzie robione "na pięknie", to postaram się tę starą wyłuskać po kawałku.
Obrazek

Kolejnym problemem był tłumik. Mniej więcej tak to wyglądało (propsy za montaż rury na kablu):
Obrazek
Obrazek

Na szczęście w dawcy znalazł się w miarę fajny tłumik - niby noname, ale ma porządną końcówkę rury i jest w bardzo fajnym stanie. Sądząc po mocowaniach wieszaków, to nie do końca jest tłumik do 240, ale...
Obrazek
Obrazek

Po założeniu wygląda fajnie.
Obrazek

Z nowym tłumikiem, ale jeszcze bez drzwi, został zawieziony do mechanika, gdzie podjęta zostanie próba ogarnięcia silnika. Pracuje nierówno, ma silne wibracje i zdarza mu się nie wkręcać na obroty - no i podpięcie przepływomierza go gasi... pewnie dziura w dolocie. Oby! Przy okazji, ogarnie się zmianę płynów i myślę, że rozrządu - poprzednia wymiana miała miejsce prawie 100 tysięcy temu, jeśli wierzyć nalepce...
Obrazek
7 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1236
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Lotniskowe 240 '92

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Ale co z mocowaniem wieszaków jest nie tak? Ze zdjęcia wynika że sam tłumik jak i gumy są jak Volvo w tym modelu przykazało, jedynie "eska" jest jakaś podejrzanie powyginana i wychodzi bardziej w bok niż w tył wozu :mrgreen:
tłumik.png
tłumik.png (624.04 KiB) Przejrzano 1693 razy
0840031A30211204W00105.jpg
0840031A30211204W00105.jpg (39.62 KiB) Przejrzano 1693 razy
0 x
ODPOWIEDZ