Volvo 240 '91 "RED245"

Zaprezentuj swoją cegłę i aktualizuj na bieżąco swój temat
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1231
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

:shock:
242260948_567781641332960_6379124794170625290_n.jpg
242260948_567781641332960_6379124794170625290_n.jpg (71.48 KiB) Przejrzano 3204 razy
3 x
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

Normalnie motoryzacyjna pornografia :shock:
1 x
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1231
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

30.09.2021r. - przebieg 389507km

Wraz z początkiem miesiąca wóz po raz pierwszy w historii dotarł na zlot forum :D Przyznam, było co świętować zważywszy na fakt że sedan nie był pewny by dotrzeć na 3 edycję, podczas 4 byłem bez Volvo, natomiast 5 woziłem się sedanem u @zlyzuw - o 6 gdzie wóz nie został złożony na czas nie wspominając :lol:

Tak czy siak mimo stukającego, kończącego się zawieszenia i dosyć mocno rozregulowanego silnika wóz dotarł, przejechał i co najważniejsze wrócił na swój rewir :P

Zlot jaki był każdy zainteresowany wie - wspaniały, mam nadzieję iż od tego roku będę już regularnie się pojawiał by chociaż te kilka dni w roku spędzić z ludźmi tak pozytywnymi i tak dobrze siedzącymi w tematach "chrupków" jakimi przyszło nam jeździć :D
DSC_6743.JPG
DSC_6743.JPG (611.47 KiB) Przejrzano 3023 razy
DSC_6744.JPG
DSC_6744.JPG (610.4 KiB) Przejrzano 3023 razy
Z racji 2 tematów na tapecie zacząłem tworzyć zamówienia na elementy zawieszenia by zrobić wszystko raz a porządnie i kompleksowo. Na start wszystkie 4 zapasowe wahacze, zwrotnice oraz zakupione tylne mocowania przednich wahaczy pojechało na rozbiórkę, piaskowanie oraz malowanie proszkowe zwieńczone nabiciem nowych tulei. Gotowe elementy odebrałem w połowie września, wstępnym efektem pochwaliłem się już wcześniej - aż szkoda montować :cry:
DSC_6809.JPG
DSC_6809.JPG (511.67 KiB) Przejrzano 3023 razy
Klasycznie już na weekend zaprosiłem na montaż kolegę Dominika wraz ze sprzętem i klasycznie robota wyszła na 30% - czyli jak u Bartosza Walaszka

Zaczęliśmy od demontażu zawieszenia z tyłu - na koziołkach niestety pod samochodem wciąż było za mało miejsca by mieć możliwość odkręcenia drążków reakcyjnych i panharda (które jako jedyne musza być zawiezione na przebicie nowych tulei - nawet klucz pneumatyczny nie zawsze dawał radę, nie mówiąc o dostępie... Jedynym progresem w kwestii tej części wozu był montaż odświeżonych wahaczy wleczonych. W tym momencie podjąłem także decyzję iż zamiast bawić się w problematyczne wybijanie tulei mostu zakupię poliuretany o twardości 80ShA (rozwiązanie zasugerowane mi także poprzez @saabauto podczas zlotu). Wahacz i wszystko co do niego przylega dokręciliśmy oczywiście korzystając z momentów opisanych w Bentleyu (miałem z książką pierwszą styczność, faktycznie Biblia dla każdego posiadacza 240!)
DSC_6812.JPG
DSC_6812.JPG (759.98 KiB) Przejrzano 3023 razy
Zniesmaczeni porażką z tyłu zabraliśmy się za przód który wymaga pełnego demontażu do zera. Wszystkie elementy demontowane przez nas przy poprzednich "akcjach" zeszły szybko i sprawnie, części przygotowane czas odłączyć końcówki drążków ze zwrotnicy.... Stoją jak zabetonowane... W związku z brakiem części zamiennych nie mogliśmy ich uszkodzić usuwając w brutalny sposób... Wszystko założyliśmy na samochód, odpowietrzyliśmy hamulce - czas zająć się innymi drobiazgami.

Korzystając z czasu jaki nam pozostał w związku z nieudana zmianą zawieszenia uszczelka pokrywy rozrządu z teczki podmieniona została na nową i porządną. Kolejny krok, regulacja ręcznego - w końcu łapie nisko i równo! (idealnie przed badaniem technicznym które wyszło 17.09.2021 - zapomniałem dokumentu legalizacji butli :lol: ). Z drobiazgów dokonałem korekty jedynego braku na zewnątrz wozu, z listew które dostałem podebrałem zaślepkę końca jednej z nich - rok na to czekałem :lol:
DSC_6819.JPG
DSC_6819.JPG (431.78 KiB) Przejrzano 3023 razy
Dzień później wóz w końcu trafił na regulację luzów zaworowych, zmianę wyciszaczy, zmianę broku wałka rozrządu (tył) oraz ponownego (wedle podejścia mechaników) uszczelniacza wałka oraz paska rozrządu CT643 (dokładnie taki sam jaki miałem zamontowany w 2019) :D Wszystko klasycznie trwało dłużej niż powinno i wóz odebrałem dopiero 29 września - jednakże już z przeglądem oraz w pełni gotowy do jazdy.
DSC_6782.JPG
DSC_6782.JPG (781.03 KiB) Przejrzano 3023 razy
DSC_6795.JPG
DSC_6795.JPG (673.51 KiB) Przejrzano 3023 razy
Moje spostrzeżenia? Spora różnica w pracy silnika. Jest ciszej, równiej, przyjemniej a co najważniejsze wóz już nie jest ograniczony do 120km/h z przerażającym hukiem - spokojnie można polecieć ponad 150km/h (nie zalecam) nie odczuwając żadnych wibracji, miodzio :lol:

Dalsze plany oczywiste - czekam przesyłkę z POWERFLEX z tulejami poliuretanowymi do mostu, drążki i końcówki już czekają na górce wstydu zwieńczonej nowiutkimi odpowietrznikami zacisków :D
DSC_kop.jpg
DSC_kop.jpg (545.11 KiB) Przejrzano 3023 razy
Na sam koniec dwie ciekawostki czy też dodatki :D

1. Takie ustrojstwo wpadło mi w ręce - kształt zbliżony do oryginału, leży w ręce podobnie - sama tarczka ma bardzo zbliżoną średnicę - lekko inną czcionkę. Aby było ciekawiej, otrzymałem informację o dokładnie takiej samej gałeczce w inny Volvo RWD. Jakieś pomysły czym to jest? Krótka seria u dealera? Czyjaś fantazja? :D
DSC_6791.JPG
DSC_6791.JPG (309.59 KiB) Przejrzano 3023 razy
2. Jaki mój wóz jest już chyba każdy wie - albo rozgrzebany przez nieumiejętnych "speców" albo zapuszczony z 30-letnimi elementami. Ostatnio grzebiąc pod deską sprawdziłem numery ECU i zdziwiłem się klasycznie tym co zobaczyłem - biała naklejka z numerem Bosch 0 280 000 951 co wedle listy wskazuje na ECU z 240 rocznik 1993 różniąca się od seryjnego w moim wozie ECU wyciętą opcją piątego wtrysku rozruchowego - za to najmniej awaryjną opcją. Czyjaś ingerencja jak najbardziej widoczna nie mniej jednak lubię serię i w moje ręce za niecałe 40zł wpadło rzekomo sprawne ECU Bosch 0 280 000 561 czyli to co trafiało do LH 2.4 w rocznikach 89-92. Niedługo przetestuję na ile jest sprawny, piąty wtrysk przyda się w zimie!
4 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3045
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Gałka z drewna ma na sobie wybitnie VAGowski krój pisma.
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1283
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Potwierdzam, to wygląda jak gałki do Passatów B3 i podobnych. Tu masz przykład: https://archiwum.allegro.pl/oferta/drew ... 21828.html , ale one miały kilka wersji - właśnie z taką czcionką.
0 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1231
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Czyli dekielek od VAG-iniarzy, a co z resztą gałki? Myślicie że coś niemalże identycznego kształtem? A może po prostu dekielek zaczerpnięty z tego typu wozów a reszta improwizacja na modłę Volvo?
0 x
Awatar użytkownika
Mareek
Posty: 2010
Rejestracja: 01 października 2014, 13:33
Lokalizacja: Wawa/Otwock

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mareek »

Kupiłem kiedyś podobną gałkę, manufaktura starszego pana w mazowieckim. Naklejka z układem biegów szybko się odkleiła i zostało samo drewno. Foto od FWDisforPussies ze zlotu w Mielenku

Obrazek
1 x
Polecali zakup BMW, to się skusiłem
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1231
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Mareek pisze:Kupiłem kiedyś podobną gałkę, manufaktura starszego pana w mazowieckim. Naklejka z układem biegów szybko się odkleiła i zostało samo drewno. Foto od FWDisforPussies ze zlotu w Mielenku

Obrazek
O proszę, wygląda dosyć podobnie! :o
0 x
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

Była również oferowana oryginalnie drzewniana gałkownica
2 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1231
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Volvo 240 91' "RED245"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Sinuspi pisze:Była również oferowana oryginalnie drzewniana gałkownica
Masz jakąś fotkę lub wycinek katalogu? Kiedyś pamiętam wisiało białe 240 Diesel w kombi na olx, zdjęcia pod jakąś areną - miał drewnianą gałkę na M47, niestety uciekło to gdzieś w "internety" a w katalogach namierzyć nic takiego nie mogę :(
0 x
ODPOWIEDZ