Volvo 960 2.0 16v turbo

Zaprezentuj swoją cegłę i aktualizuj na bieżąco swój temat
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 178
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

Postautor: Milco » 12 stycznia 2021, 19:57

Milco pisze:Cześć wszystkim.
Wymieniałem turbosprężarkę i niestety uszkodziłem czujnik EGT :cry:

Trochę poczytałem i chyba znam już odpowiedź, ale oczywiście pytanie nadal aktualne, gdyby ktoś coś wiedział. Zawsze się przyda.
Wybaczcie, jeśli to co piszę jest dla kogoś oczywiste, ale ja na prądzie się nie znam i musiałem poszukać.
A więc tak - czujnik EGT w B204ft to prawdopodobnie termopara typ K, czyli taki jak są dostępne uniwersalne.
Dwa przewody wewnątrz to plus i minus.
Można to podpiąć do układu w pudełeczku i powinno działać.
Ceny przystępne, więc prawdopodobnie tak czy inaczej zakupię i sprawdzę.
Naprawiać się tego za bardzo nie da (druciki z jakiegoś dziwnego metalu), ich ekranowanie itd.
Dosyć delikatne to jest.
0 x

Awatar użytkownika
Milco
Posty: 178
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

Postautor: Milco » 21 stycznia 2021, 16:28

Cześć.
Ciąg dalszy tematu z uszkodzonym EGT.
Tak jak pisałem, tak zrobiłem.
Zakupy:
- Sonda EGT termopara "K", wersja do 1200 stopni.
- Wtyczka + Gniazdo (specjalne do termopary "K").
- Przejściówka M14 (gwint w kolektorze) na 1/8 NPT (gwint w sondzie).

Myślę, że to jest takie minimum, aby spróbować to uratować i nie wydawać 3500PLN na nowe EGT do B204ft made in Volvo...

Po otwarciu czarnego pudełeczka z układem scalonym, ukazał mi się taki widok:
61C2ABB5-8C57-416A-BACF-ACEF2A0C896B.jpeg
61C2ABB5-8C57-416A-BACF-ACEF2A0C896B.jpeg (565.3 KiB) Przejrzano 111 razy
Postanowiłem, że spróbuję nie ingerować we wnętrze w żaden sposób, a dokładniej w miejsca styku drucików termopary z płytką.
Wyczytałem, że są one zrobione ze stopów, których się nie lutuje, a zgrzewa lub zaciska i prawidłowe ponowne podłączenie mogłoby być dla mnie problematyczne.
Gdy się dobrze przyjrzeć, to wygląda to tak, że do płytki układu są przylutowane cienkie rureczki, a w ich wnętrzu siedzą zaciśnięte końcówki drucików oryginalnej termopary.
Druga kwestia, to to, że układ jest zalany silikonem (który jest elastyczny i miękki po 28 latach) i po prostu wolałem tego nie ruszać.
Metalowa rurka idąca z pudełeczka została przeze mnie ucięta w taki sposób, aby pozostawić dwa druciki termopary na wierzchu.
Następnie idzie wspomniana specjalna "złączka", a dalej przewód zakupionego nowego czujnika i na końcu sam czujnik.
Całość wygląda tak:
CD45E4F8-0FE2-4852-A1DB-61FBBCDF5EB5.jpeg
CD45E4F8-0FE2-4852-A1DB-61FBBCDF5EB5.jpeg (350.3 KiB) Przejrzano 111 razy
"Układ" został podpięty do silnika.
Silnik chodzi normalnie, obroty stabilne.
Czeka mnie jeszcze kilka dni testów na drodze, ale na razie wygląda wszystko ok.
Błędów brak.
6 x

Awatar użytkownika
bnw
Posty: 711
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

Postautor: bnw » 21 stycznia 2021, 21:44

Jeśli turbo nie odmawia pompowania wyżej, niż 0.4 bara, to raczej jest ok. Większość poważniejszych błędów z układu TCU kończy się osłabieniem doładowania do tej wartości.
0 x
Jest:
'91 965 B204FT, 89 765 D24TIC, '87 764 B280F
'02 A2 1.4 TDi, '01 Grand Cherokee 4.7 PT, '00 A8 2.8 quattro, '92 Passat 1.8, '92 Discovery 3.5 V8i, '87 Grand Marquis LS Colony Park 5.0 V8 EFI
Było:
'91 964 3.0, '90 100 C3 2.3, '88 Terrano 2.4

Awatar użytkownika
Milco
Posty: 178
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

Postautor: Milco » 23 stycznia 2021, 11:21

bnw pisze:Jeśli turbo nie odmawia pompowania wyżej, niż 0.4 bara, to raczej jest ok. Większość poważniejszych błędów z układu TCU kończy się osłabieniem doładowania do tej wartości.

Nic nie odmawia. Wszystko git.
Turbo pompuje do końca skali.
Nie ma błędów.
Jestem zadowolony :)
3 x

Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 172
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: Volvo 960 2.0 16v turbo

Postautor: MarcinS » 23 stycznia 2021, 11:30

No i brawo! Kolejny przykład, że często warto próbować coś naprawić samemu zamiast lecieć do warsztatu. :)
0 x


Wróć do „Pokaż swoje Volvo!”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości