780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

Wszystko co ma poprawić albo zepsuć fabryczną konfigurację
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1279
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Tytułem wstępu: wiem, jak "fajne" są pojawiające się co jakiś czas posty typu "chej jestem nowy w wolwo mam 740 w dislu i chce tam włorzyć V8 np. z mustanga poooraddście jak to zrobić i czy 3000 tys.zł. starczy". Pytam całkowicie serio, świadom, że to zapewne operacja na poziomie 10 kawałków, nie licząc kosztów dawców, silników i nieprzewidzianych wydatków. Mam trochę nadzieję, że moje perypetie ze składaniem B204FT ze stanu gruz do stanu "normalne ślady użytkowania" zaskarbiły sobie pewną życzliwość Osób, które mogą podzielić się swoją wiedzą w temacie... no to lecimy. Aha, nie zamierzam tego robić z kolegą w garażu, bo nie mam ani warunków, ani wiedzy - chodzi mi o nakreślenie, jak dużym wyzwaniem jest taka zabawa, jeśli ma to być zrobione na porządnie, a nie do nakręcenia dwóch filmików na YT, żeby je zmonto...zmonero...zmo-ne-ty-tyzować, no.

Pacjent - 780 PRV, w stanie gruz. Samochód mogę mieć za jakieś 10-15 tysięcy PLN, zależnie od moich zdolności negocjacyjnych, kursu Euro, kosztów transportu, chęci mojego pracodawcy do wysłania mnie do Holan... Niderlandów na kilka tygodni, żeby dopiąć formalności. Stan gruz jest wyborem świadomym - nie chcę ingerować w ładny egzemplarz, którego po prostu byłoby mi szkoda (ja z tych, co mają całą szufladę słoików po musztardzie i drugą pełną skuwek po długopisach).

Cel zabawy: coś, co można uznać za "co by było, gdyby nie kryzys paliwowy i PRV było silnikiem V8 tak, jak planowano". Wiem, że o wiele prościej jest włożyć turbo redblocka, czy iść w kierunku T5. Tutaj jednak ma być wolnossące V8, taki europejski pony car. Silnik będzie też zmuszony do żłopania LPG, ponieważ 1) patrząc po tym, ile jeżdżę "weekendowym" PRV, auto stać w garażu nie będzie, 2) jestem z Krakowa i nawet niedopalone do końca zapałki odkładam "na zaś". Nie musi to być NAJMOCNIEJSZE V8 na rynku, raczej coś, co jest po prostu solidne i nie ma tendencji do wypluwania UPG co 10 000 km.
EDIT: Kiedyś mnie naszło jeszcze Volvomaha V8, ale to już chyba horror, jeśli chodzi o ogarnianie tematu.

Pytanie nr 1: który silnik jest najsensowniejszy? Z tego, co kiedyś patrzyłem, można dostać gotowe zestawy (łapy, "kołnierz" skrzyni) pozwalające na sprzężenie redblockowego Volvo z silnikami BMW. Wiem, że na forum mamy 245 z silnikiem z Audi A8 - i taki silnik może być stosunkowo najtańszy, ponieważ dużo angielskich A8 kończy u nas jako źródło części do europejskich "ósemek". Podejrzewam też, że dobrym kierunkiem mogłyby być amerykańskie silniki, szczególnie te starsze, mniej skomplikowane i naszpikowane czujnikami - aczkolwiek chyba najłatwiej dostępnym amerykańskim V8 jest to z Grand Cherokee, a to chyba inna filozofia tworzenia motoru...

Pytanie nr 2: co ze skrzynią? Najchętniej zachowałbym oryginalny automat Aisina z 780, ale obawiam się, że "gotowca" do tego by nie było, do tego - połączenie tego od strony elektrycznej oznacza pewnie drogę przez mękę. Co zatem - skrzynia manualna z dawcy (wiem - dla BMW pojawia się problem ze sparowaniem z mostem z Volvo, który ma niedostosowane przełożenia, co się robi ze skrzynią od Audi, to nie wiem, zostawia "kikuty" do półosi w spokoju, czopuje?), automat z dawcy (same problem as before), czy włożenie M46/47/90 do redblocka, do tego "kołnierz" plus... nie wiem, wały mają inną długość, więc z tym też się liczę, choć to pewnie najłatwiejszy element układanki i najtańszy. Jak manual, to pewnie pedal box do wymiany - podejdzie od 740, czy rzeźba? A może trzeba od dawcy, bo PRV ma gaz na linkę o ile pamiętam, a nie na potencjometrze?

Pytanie nr 3: Wiązka i pierdolnik elektryczny. Podejrzewam, że najsensowniejsze podejście wygląda tak, że do biorcy trafia silnik wraz ze "wszystkim", a z oryginału zostaje tylko "wyposażenie komfortu", jak szyby, lustra, światła? Zegary zakładam, że trzeba będzie połączyć te z dawcy z customową obudową pasującą do deski, bo lepienie zegarów z seven-eighty z wiązką od bumy czy kałdi to gnój totalny. Pompa paliwa i czujnik poziomu soku napędowego - to pierwsze pewnie może zostać, jeśli ma wystarczającą wydajność, to drugie pewno ma inne napięcia/oporności/kolorowe kredki pracy?

Pytanie nr 4:
O czym zapomniałem?

Chyba tyle póki co - zobaczę, czy ktoś z Was podrzuci pomysły, czy raczej rano obudzi mnie tłum z widłami i pochodniami przed domem...
2 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3037
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

To ma być bardziej dla hecy czy bardziej dla osiągów? Ma raczej fajnie brzmieć czy w miarę szybko jeździć?

Jeśli chciałbyś podejść do tego filozoficznie, to może spróbuj znaleźć coś o takiej samej kolejności zapłonów jak w PRV. Będzie brzmiało tak, jakby kryzysu paliwowego nie było ;)
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
bnw
Posty: 1279
Rejestracja: 30 lipca 2018, 21:59
Lokalizacja: gdzieś w okolicach Krakowa

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bnw »

Heca, heca. Do osiągów to tak, jak mi choćby @saabauto mówił - turbo redklocek. Ma być back to the past :)

Co do kolejności, to 280E i F mają już zmienioną, "normalną" :)
0 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3037
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

A to przepraszam, nie wiedziałem :)
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
Awatar użytkownika
Jake
Posty: 92
Rejestracja: 04 października 2017, 09:20
Lokalizacja: Kraków

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jake »

@dom?n: Podzielili czopy korbowodowe zeby uzyskac symetryczne zapłony :)
@bnw Zawsze mozna kupic dwa PRV i do jednego dolozyc dwa brakujace cylindry z drugiego xD Bedzie 100% zgodnie z wizja producentów :lol:
Ostatnio zmieniony 01 maja 2020, 23:46 przez Jake, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x
Isuzu Trooper 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3064
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

Jake pisze:Podzielili czopy korbowodowe zeby uzyskac symetryczne zapłony :)
Zawsze mozna kupic dwa PRV i do jednego dolozyc dwa brakujace cylindry z drugiego xD Bedzie 100% zgodnie z wizja producentów :lol:

Byś się dziwił, ale 2 silniki 2,5l V6 z Forda były sklejone w Jagularze :)
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3064
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

bnw pisze:Heca, heca. Do osiągów to tak, jak mi choćby @saabauto mówił - turbo redklocek. Ma być back to the past :)

Co do kolejności, to 280E i F mają już zmienioną, "normalną" :)
W necie znajdziesz info o PRW bi turbo. Silniki stosowane do motorsportu. Mówi samo za siebie.
Tuning nie zna pojęcia "drogo". Albo się coś chce zrobić albo nie, a jedynym wyznacznikiem jest opłacalność na zasadzie "czy za tą sumę mogę więcej/lepiej". Niestety niektórzy mylą tuning z bezmyślnym inwestowaniem w auto i mają słomiany zapał, wtedy ten styl nazywa się "choinka" i najczęściej przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.
Do 740/940 włożysz dowolny silnik, im mniej kabelkologii, imobilisserów i tego co kjompjuter musi zaczytać, by ułożyć mapę tym lepiej.
Możesz włożyć silnik od Kaczora (prąd i pompa) wał może Ci ktoś przespawać i to tyle.

W 240 Bombel miał chyba ? silnik z Forda Capri V6 i na k-jecie. Można - można. Im prostsze, tym niej obsługowe.
Widziałem w Volvacch silniki W124, Toyot FE i Mazdy, Pontiaca, rzędówki BMW.... robisz fantoma i wsadzasz co chcesz.
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
V945turbo
Posty: 782
Rejestracja: 16 listopada 2014, 23:09
Lokalizacja: Lublin/ Piaski

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: V945turbo »

Projekt PRV turbo w PL widziałem jakieś .... 10-12lat temu. Jak V8 to z BMW najtańszy, najwięcej gratów etc.
0 x
89' 744 B230FT+
89' 744 B234F
Awatar użytkownika
kemizo
Posty: 620
Rejestracja: 01 października 2014, 13:24
Lokalizacja: Warszawa

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kemizo »

To ja zaproponuje 1uz.
0 x
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3064
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

kemizo pisze:To ja zaproponuje 1uz.
jeżeli są, to do tanich nie należą, ale jak komu pasuje :-)
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
ODPOWIEDZ