Strona 1 z 2

[740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 06 listopada 2019, 19:00
autor: kulesz84
Hej,

Udało mi się dorwać niestety zeżarte przez rdzę Volvo GLT b234f z 1989r (3cia generacja redbloka)
Z manualem 4 biegi + elektryczna "5tka".

Na szczęście moje 740GL b230f(115km, 2gi gen, 1989r) przyjechało że Szwecji i problemu z rdza nie ma, więc będę niedługo będę przerzucał bebechy. Chciałem poddać ta 16stkę kilku modyfikacjom, ponieważ później chciałbym to uturbić.
Plan aktualny :
Odchudzić koło zamachowe, sprzęgło spiek, wydech 2.5', kolektory sportowe,
Modyfikacja głowicy (w tej kwestii proszę o sugestie)
- dotrzeć i kombinować dalej :)

Prosze Was drodzy koledzy o cenne rady i wskazówki.

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 08 listopada 2019, 11:09
autor: xjtdi
Jeśli chcesz i stać Ciebie na uturbianie tego silnika trzeba by zacząć od weryfikacji dołu - tzn. czy masz cienkie czy grube korbowody bo niestety w B234F montowali jedne i drugie. Jak masz grube (13mm) czyli takie jak w B230FT to ok, przechodzisz do następnego punktu, jeśli masz cienkie (9mm) to szukasz korb od turbo lub zapodajesz kute, tuningowe od chinczyka:
https://allegro.pl/oferta/kute-korbowod ... 7404550908
Następny etap to obniżenie stopnia sprężania, w wersji na bogato robisz to kutymi tłokami w wersji budżetowej kupujesz grubsza metalową uszczelkę pod głowice wykonaną w technologii MLS np. firmy Athena i masz ten sam efekt za 1/4 ceny wada - ori tłoki nie pozwolą poszaleć z doładowaniem ale do "soft turbo" spokojnie dadzą radę.
W samej głowicy poza jakimś jej odświeżeniem trudno poprawić fabrykę bo ta głowica jest zajebiście zrobiona, to nie czapka 8v gdzie ratujesz słabe przepływy większymi zaworami...
Koła zamachowego na razie bym nie ruszał, pozbądź się systemu wałków wyrównoważających a już poprawisz wigor tego silnika przy okazji robiąc miejsce na turbo.
Największy przynajmniej dla mnie "ból" to sterowanie silnika, wszelkie świnki to tylko półśrodki, jedyna słuszna droga to komp stand alone.
Najwięcej na temat modyfikacji tego silnika powie ci niejaki Coobcio, znajdziesz filmy z nim na youtube.

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 08 listopada 2019, 12:47
autor: kulesz84
@xjtdi dzięki za wypowiedź.

Właśnie upewniałem się przy zakupie i to jest 3cia generacja redblocka, a z tego co czytałem to w 3ciej generacji redblocka grubość korby właśnie miała w najcienszym punkcie 13mm.

Przechodzimy więc do następnego etapu. Dzięki bardzo

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 08 listopada 2019, 13:19
autor: xjtdi
kulesz84 pisze:@xjtdi dzięki za wypowiedź.

Właśnie upewniałem się przy zakupie i to jest 3cia generacja redblocka, a z tego co czytałem to w 3ciej generacji redblocka grubość korby właśnie miała w najcienszym punkcie 13mm.

Przechodzimy więc do następnego etapu. Dzięki bardzo
To, ze to 3cia generacja redbloka mówi tylko o tym, jakie są czopy na wale i gdzie jest panewka oporowa. Niestety nie mówi to nic o tym, jakie są korbowody aczkolwiek zwiększa szanse na te grubsze. Niestety nie mam szklanej kuli, Ty pewnie też więc jedyna metoda to zwalić miskę i pomacać co tam włożyli. B234F kilka rozbierałem i szanse oceniam na 70% że będą grube, niestety montowali co było pod ręką i nawet w 90' roczniku można trafić cienkie.

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 21 listopada 2019, 22:58
autor: V945turbo
kulesz84 pisze:Chciałem poddać ta 16stkę kilku modyfikacjom, ponieważ później chciałbym to uturbić.
Plan aktualny :
Odchudzić koło zamachowe, sprzęgło spiek, wydech 2.5', kolektory sportowe,
Modyfikacja głowicy (w tej kwestii proszę o sugestie)
- dotrzeć i kombinować dalej :)

Prosze Was drodzy koledzy o cenne rady i wskazówki.

Od początku.... odchudzanie koła to chyba zły pomysł w tym silniku, poczytaj uważnie co to za operacja, sprzęgło spiek? to wina docisku- opisane na TB, wydech do silnika n/a to musi być zrobiony z głową, zwiększanie pojemności układu wydechowego w silniku wolnossącym to też zła droga, te kolektory sportowe do 16v chciałbym zobaczyć gdzie to kupisz, modyfikacja głowicy prosty temat kwestia kasy porting większe zawory i wyczynowe wałki powinieneś się zamknąć w 10k pln.

Ja bym nie ruszał i jeździł, mody 16v jak kolega wyżej napisał to gruby temat, ja powoli ruszam z podobnym projektem ale widzę ze na sam silnik 20k mało....

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 28 kwietnia 2020, 22:00
autor: kulesz84
Więc tak.. O 16v trzeba było zadbać...
Wymiana pierścieni, korby przy okazji sprawdzone @xjtdi 13 :))
Rozrząd... 2 rolki i napinacz tylko Volvo oryginał dostępne prawie 800 zł ten wydatek mnie zaskoczył
Udało mi się dostać M90 + 3.54 z 940 97'
Kolo zamachowe nie mogłem sobie darować (i tak mam dwa) odchudziłem - jutro się przekonam jak to bedzie chodzić, sprzęgło kevlar, walki balansujące zdjęte, klimy nie montowałem na razie...(?)
Za kolektorem jutro idę już rurami 2.5cala, kolektor 4-2-1 na 2.5 cala za miesiąc będę miał gotowy to podmienię

Poza tym że na Wawie wbiła mi się w lewy bok dupa jedna kobiecina na szczęście mało!! (uff!) trochę udało sie wyciągnąć.. Doszły fele, klamki chromy
Jutro pierwsze odpalenie, dotrę i zobaczymy co dalej

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 30 kwietnia 2020, 01:16
autor: kulesz84
Pierwsze odpalenie na filmie :D



Gada, 90km nabite.. Oj juz czekam jak minie ten tysiak chociaż ech:D
Walki balansujące zdjęte, odchudzony zamach mimo tego co się na czytałem sprawuje się ZAJEBISCIE!!! płynnie nic nie szarpie

Pozdro!! :D

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 01 maja 2020, 21:45
autor: V945turbo
Brawo, następny mod to zrobienie 2,5L z tego motoru. Jak coś mam zestawy korb i wałów. Widzę że wersja 159KM na dużym dolocie, dobry set miałem 2 takie auta.

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 01 maja 2020, 22:04
autor: Sinuspi
Ale nikt nie posadził głowicy 16V na bloku B23 .....

Re: [740, b234f, 1989r] modyfikacje

: 01 maja 2020, 22:32
autor: V945turbo
Sinuspi pisze:Ale nikt nie posadził głowicy 16V na bloku B23 .....
Error, na forum znam conajmniej jedną osobę... niedawno stało u mnie 244 z b200FT+16v turbo na kompach z 760 z chipsami, no i jeszcze inne wynalazki w PL są.... oj bardzo dziwne:)